- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
212

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anne-Charlotte Leffler - Kvinnornas ställning före åttiotalet. — A. C. Lefflers ungdomsutveckling. — Temperament. — Äktenskap. — Dramatiskt författarskap. — Omedvetenhet om kärleken. — Inflytande från Strindberg. — Övergång till prosaberättelse. — Ur livet. — En bal i societeten. — Övriga berättelser i samlingen. — Andra samlingen Ur livet. — Aurora Bunge. — I krig med samhället. — Förhållande till den äldre kvinnosaksrörelsen. — Spår av ny uppfattning om kärlek och äktenskap. — Yttre ställning, utseende och personlighet. — Bekantskap med Sonja Kovalevsky. — Resor. — En sommarsaga. — Italiensk resa, nytt äktenskap, omslag i hennes diktning. — Kvinnlighet och erotik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 I O

anne-charlotte leffler

1-884 företog hon en stor utländsk resa, under vilken hon, ej
minst tack vare Sonja Kovalevskys rekommendationer,
sammanträffade med framstående representanter för den samtida odlingen.
I Tyskland hörde hon Marx’ dotter, Eleonor Aveling, utlägga
faderns idéer; i London umgicks hon med Bradlaugh och Mrs
Besant, vilken hon presenterade för den svenska publiken i en
essay. Hennes sociala intressen, som ju framträtt redan
tidigare, blevo nu starkare än någonsin; hon rörde i tidens alla
brännande frågor, studerade teosofi, ateism och positivism och
blev mycket van att »umgås med folk, som suttit i fängelse».

Dessa nya livsintryck avspegla sig i hennes nästa stora
novell En sommarsaga (1886), i vilken vi finna henne alltjämt
kämpande för att klargöra sin ställning till erotiken.

Det problem hon här behandlar är i själva verket detsamma,
som sysselsatt henne i »Skådespelerskan». Är det möjligt att
förena ett verkligt kärleksförhållande med ett eller annat
intellektuellt kall, utan att den egna personligheten därigenom går
under? Och så berättar hon, huru Ulla Rosenhane, den
framstående, svenska målarinnan, på en liten badort sammanträffar
med den norske gruntvigianen och folkhögskoleläraren Rolf Falk,
Hon är en kosmopolitiskt bildad världsdam med uteslutande
estetiska intressen. Han en bondaktig kraftnatur av etisk
läggning, en sportsman, som väcker förfäran genom sina djärva
segel-och simturer. Dessa båda motsatser mötas i gemensam känsla
för allt, som är fritt och kraftigt i livet och samhället, och hur
starkt motstånd Ullas natur än gör mot att giva sig hän i kärlek
och mot att binda sig vid en man med äktenskapets ceremonier,
följer hon honom dock till hans folkhögskola i Norge och blir
hans hustru.

Denna första del är i många avseenden utmärkt berättad.
Norrmannen är en äkta norrman, frisk och omedelbar. Han talar
till och med — något misslyckat — på norska i den svenska
romanen. Och alla de småborgerliga typerna och sederna vid en svensk
badort äro avmålade med författarinnans vanliga träffsäkra
livlighet — kanske endast något för bittert.

Den andra delen låter däremot alla romanens svaga sidor,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free