- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
28

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

är Guds ord, så torde svaret för somliga bliva ungefär
följande: Jag har aldrig tvivlat därpå utan har trott på Bibeln
ända från barndomen. Och somliga av dessa kunna tillägga:
Sedan jag blev frälst och kom i barnaställning till Gud, har
jag fått en levande erfarenhet av Ordets kraft och kan
därför aldrig tvivla på dess gudomliga ursprung. En annan del
av mina läsare kanske däremot skulle säga: För min del hade
jag aldrig haft någon verklig tro på Bibeln — den var mig
fullkomligt likgiltig — ända till dess att Gud uppsökte mig
och genom Ordet och Anden visade mig min synd men även
gjorde försoningen genom Kristus levande för mig. Sedan
dess har jag aldrig tvivlat på Bibelns gudomliga ursprung.
Och jag får nu dagligen erfara, att Guds ord i Bibeln är mat
för min inre människa och ett ljus, som lyser på min stig.

Ja, det finns i vår tid två grupper av bibeltroende
människor — eller kanske rättare — tre. Den första består av
sådana, som blivit födda och fostrade i kristna hem, där
man åtminstone haft aktning för Bibeln såsom varande Guds
ord och teoretiskt trott på dess gudomliga sanning och
ursprung, och vilka sedan genom omvändelse och levande tro
på Gud fått i sina egna hjärtan och liv erfara, att Bibeln är
Guds levande och livgivande ord, och som därför kunna
bekänna med aposteln Petrus, att de äro »födda på nytt,
icke av någon förgänglig säd utan av en oförgänglig: genom
Guds levande ord, som förbliver». Den andra gruppen
utgöres av sådana, som växt upp i synd och otro, kanske i
förnekelse av Gud och allt heligt och som aldrig frågat efter
Guds sanning, förrän Herren i sin nåd uppsökte dem och
såsom förlorade söner fick föra dem hem till fadershuset.
De fingo då göra samma erfarenhet som de förra angående
Ordets kraft och verkan och tro på samma sätt som de. Så
finns det en tredje grupp av människor — den blir
visserligen allt mindre och mindre i vår tid — det är sådana, som
tro, att Bibeln är Guds ofelbara ord, men som själva
ingenting erfarit av dess inre omskapande kraft. Det är den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free