- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
34

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

att hava Skriften utan att känna Kristus är att icke hava
någon Skrift.» Man kan sålunda enligt Luther hava Bibeln
på två olika sätt: Man kan hava den och hålla den för
Guds ord utan att fatta dess innehåll, och man kan hava
den såsom sitt livs medelpunkt, vari man funnit Kristus.
De förra ha den visserligen även de såsom en yttre
auktoritet, men de senare hava även funnit sanningen i den
bekräftad och ha därför Bibeln även såsom en inre auktoritet.

När vi se på denna Luthers erfarenhet och den därpå
grundade vissheten om Bibelns gudomliga ursprung, så
kunna vi säga, att just denna Luthers upplevelse av Kristus
och frälsningen i Honom genom bibelordet i alla tider —
icke minst i vår — är det kraftigaste beviset för Bibelns
gudomliga ursprung. Människor även utom kristenhetens
råmärken kunna vara fromma, ja, helgon enligt de egna
religionernas krav och uppfattning om helighet. Man kan
genom egna gärningar nå ett visst mått av helighet och
moraliskt liv, så att man kan imponera på sig själv och
andra. Men man har aldrig förnummit en verklig
förvandlande och omskapande kraft annat än genom frälsningens
evangelium om Kristus. »Evangelium», säger Paulus, »är
en Guds kraft till frälsning för var och en som tror.» Och
någon annan kraft till frälsning från synd och ett omskapat
och helt förvandlat liv vet mänskligheten icke av. Våra
nyteologer tala om »Jesu eget evangelium», varmed de synas
mena en del utsagor av Jesus, som de nådigt nog erkänna
som Hans ord. Men detta stympade evangelium, som väl
mest innehåller en del moralläror ur Bergspredikan och
andra Jesu tal, har icke visat sig äga någon som helst kraft
att förvandla en människa eller att upprätta en stackars
fallen och förlorad syndare. Detta sker endast genom Kristi
evangelium, sådant vi ha det upptecknat i Bibeln. Och
särskilt är frälsningsförkunnelsen i Kristus den kärna, varifrån,
såsom från en brännpunkt, kraften till ny födelse och
förvandling utgår. Detta faktum är för alla verkliga kristna,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free