- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
42

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

uppenbarelsen, liksom ock kristendomens kvalitativa olikhet
med de övriga religionerna. Det egenartade och enastående
i den bibliska religionen nivellerar man således med tillhjälp
av analogiprincipen nedåt i plan med det i övrigt
kända inom religionernas historia. Och på grund av
evolutionshypotesen förklarar man kristendomen vara den
högsta hittills kända formen inom religionens långa
utveckling från dess primitiva begynnelse. Men på grund av
samma evolutionstanke vågar man ingalunda förneka, att
kristendomen en gång i framtiden kan överbjudas av en ännu högre
och fullkomligare religion.

Trots dessa sina vetenskapliga resultat har den liberala
forskningen dock önskat vara kyrkans teologi. Den hävdar
uttryckligen, att det är åt kyrkans tro, den sålunda har
givit ett vetenskapligt uttryck. Och det i trots av att kyrkan
tydligt nog givit till känna, att den icke kännes vid den tro,
som här är framställd.

Och här vidröra vi nu den liberala teologiens ömtåligaste
minnen. Den har fört sig själv in i en ohållbar ställning,
som frestat den över förmågan. Två så olika herrar som
den kristna kyrkan och den profana vetenskapen har den
liberala teologien icke kunnat söka tjäna utan att taga skada
till sin själ. Den har ohjälpligt drivit in i en hållningslöshet,
en opportunism och en opålitlig terminologi, som är
enastående i forskningens historia.

Av hänsyn till kyrkan opererar den alltjämt med de
gamla kända kristliga begreppen, treenighet, Jesu gudom,
under, försoning, uppståndelse o. s. v. Men på grund av
den ovannämnda vetenskapliga metoden är den
förpliktad att ur dessa begrepp skära ut hela deras specifikt
kristliga innehåll, så att det till sist icke finns mer kvar av
dem än samma antal bokstäver i orden.» Så långt Hallesby.

Ja, sådan är ställningen i stort även i vårt land i fråga om
de lärda teologernas ställning till Bibeln. Visserligen gå våra
svenska teologer mycket olika till väga i fråga om att dölja

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free