- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
49

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

enligt min mening, känna sig förpliktade att lämna den kyrka,
vars lära de icke tro på. Men därtill sakna de påtagligen
mod. Men att äta kyrkans bröd, under det att de arbeta
med full kraft på att underminera den grund, varpå hon
är byggd, det borde väcka verkliga samvetsbetänkligheter,
om samvetet vore vaket.

Det förekommer dock några uttalanden av Luther, som
vi här vilja i korthet beröra och som radikala teologer
synas vilja använda sig utav som stöd för sin »fria» ställning
gentemot Bibeln.

Bibelböckernas olika värde enligt Luther.

När Luther gick till sitt stora värv att översätta och utgiva
Bibeln på tyska språket, så var det en sak, som vållade
honom vissa svårigheter, och det var det förhållandet, att det
ännu icke i kyrkan var absolut slutgiltigt fastställt, vilka
böcker som hörde till Bibeln såsom av hela den kristna
församlingen endräktigt erkända. Det fanns nämligen, såsom
vi veta, några böcker i Bibeln, som man i den äldsta kyrkan
ansåg icke äga samma anseende som de övriga och om vilka
det var olika meningar, om de borde räknas med till de
kanoniska böckerna eller inte. Likaså fanns det skrifter,
som av en del kyrkofäder ansågos äga åtminstone i det
närmaste samma gudomliga värde som de, som blevo upptagna
bland de kanoniska, utan att de dock fingo plats i Bibeln.
Detta vacklande med avseende på en del bibliska böcker
förekom ända intill Luthers tid. Sålunda hade till exempel
den lärde Erasmus, som ju levde samtidigt med Luther,
vid sitt utgivande av Nya Testamentet på grekiska uttalat
tvivel, huruvida Hebreerbrevet, Jakobs brev, Judas’ brev,
Petri andra och Johannes’ andra och tredje brev liksom
Johannes Uppenbarelse vore av apostoliskt ursprung, och
hade hänvisat till att dessa av många kyrkans män icke
räknades till den nytestamentliga kanon. Och se vi på de olika
bibelhandskrifter, som funnos på Luthers tid, så finna vi,
att olika praxis gjorde sig gällande i fråga om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:19:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mlodhs/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free