- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
52

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förtrogen med dem som med det dagliga brödet.» »De lära
dig allt, vad du behöver veta för att bliva salig, om du så
aldrig sökte eller hörde någon annan bok.» Och i detta
sammanhang tillägger han de ofta omnämnda och även ofta
missuppfattade orden: »I jämförelse med dessa är Jakobs
brev en riktig halmepistel, ty den har dock ingen rätt
evangelisk klang i sig.»

Som vi sålunda hört, gav han mycket erkännande även
åt Jakobs brev. Mem i förhållande till själva Bibelns
kärnskrifter, enligt hans mening, var den av mindre värde. De
flesta teologer i vår tid torde väl angående detta Luthers
omdöme om Jakobs brev i likhet med vad professor
Holmquist yttrar i sin biografi över Martin Luther, anse, att det
beror på bristande exegetisk insikt, att Luther fällt detta,
omdöme. Och i vår tid sättes förvisso Jakobs brev av hela
den troende kristenheten i jämnhöjd med de övriga
bibliska skrifterna. Och någon motsägelse mot de andra
skrifterna i Bibeln behöver man icke finna däri, om man vill rätt
förstå dess utsagor.

För anledningen till hans mindre uppskattande av de tre
andra omnämnda skrifterna kunna vi för utrymmets skull
ej närmare redogöra. I allra största korthet kan dock
omnämnas, att han ingenting hade att anmärka mot innehållet
i Judas’ brev, men att han ändå hade svårt att betrakta det
som en med apostoliska breven jämbördig skrift.
Angående Hebreerbrevet anmärkte han, att dess lära, i sjätte och
tionde kapitlen, att det var omöjligt att förnyas till bättring
för en, som fallit ur nåden, strede emot Bibelns lära i övrigt.
Även detta förvisso beroende på en missuppfattning av
Luther. Som Luther trodde på barndopets frälsande kraft
och han väl sålunda ansåg, att varje döpt barn befunnit sig
i den andliga ställning till Gud, som omtalas i Hebr. 6:4,
5, men på samma gång icke kunde undgå att se, att de
flesta sålunda döpta barn blevo avfällingar, så skulle
därmed följa, att de alla skulle falla under den domen, att de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:19:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mlodhs/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free