- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
76

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sålunda en källa till kraft för deras eget inre liv, då skulle
snart väckelsens Ande bliva verksam i denna kyrka, såsom
den alltid varit, där någon lärare — präst eller lekman —
blivit gripen av denna underbara frälsning och på ett enkelt
och levande sätt förkunnat detta frigörande evangelium,
som Paulus och Luther så högt beprisa.

Det föll emellertid aldrig Luther in, såsom våra nyteologer
vilja göra gällande, att Paulus i sin lära om
rättfärdiggörelsen genom tron utan all egen förtjänst framställer någon
annan frälsningsväg än den, som profeterna och apostlarna
i allmänhet eller Jesus själv framställt. Att försoningen
genom Kristus icke var så klart fattad före Jesu utförande
av det stora frälsningsverket på Golgata är ju klart. Och vi
kunna ju säga, att denna lära i stort sett hörde till dem, om
vilka Jesus säger till lärjungarna: »Jag hade ännu mycket
att säga eder, men I kunnen icke nu bära det. Men när
Han kommer, som är Sanningens Ande, då skall Han leda
eder fram till hela sanningen» (Joh. 16:12, 13). Men hela
Gamla Testamentet framställer dock genom sin offerkult i
förebild samma lära. Och Jesus talar, som vi minnas, vid
instiftandet utav nattvarden om sitt blod, som var utgjutet
till syndernas förlåtelse. Johannes Döparen pekar även på
Guds Lamm, som borttager världens synd o. s. v. Sålunda
är även här frälsningsvägen genom Jesu försoningsdöd
klart framställd. Att därför, såsom så många i våra dagar
göra, och det även av dem, som bekänna sig som verkligt
troende, av t. ex. liknelsen om den förlorade sonen sluta,
att Gud förlåter synder utan Jesu förmedling och utan Jesu
offerdöd, är att, såsom alla villolärare i alla tider gjort,
bygga teorier på enskilda bibelställen och bibliska
berättelser, ryckta ur sitt sammanhang med Skriften i dess helhet.

*



Meningen är nu att söka så klart som möjligt framställa
denna Luthers och Bibelns lära om rättfärdiggörelsen genom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free