- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
77

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - I. Den katolska kyrkans rättfärdiggörelselära

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tron eller med andra ord att klargöra Bibelns enkla
frälsningsväg till levande gemenskap med Gud här i tiden
och för evigheten, och detta med framför allt citat ur Luthers
egna skrifter.

För att bättre kunna fatta både vägen till erfarenhet av
rättfärdiggörelse genom tron och denna erfarenhets
innebörd m. m. vilja vi särskilt behandla följande tre
huvudpunkter:

1) Den katolska kyrkans
rättfärdiggörelselära
;

2) Den bibliska och lutherska
rättfärdiggörelseläran
;

3) Nyteologernas och andra namnkristnas
frälsningstro
.

I.
Den katolska kyrkans rättfärdiggörelselära.



Pauli klara lära om att människan rättfärdiggöres genom
tron utan lagens gärningar blev snart fördunklad i kyrkan.
Många funnos väl redan på apostlarnas tid, såsom vi kunna
se av Pauli framställning i Romarebrevet, vilka
missuppfattade Pauli lära om den fria nåden på det sättet, att man
icke behövde taga det så noga med synden, då vår
rättfärdiggörelse i intet avseende beror på våra egna gärningar.
I Jakobs brev framhålles även, såsom vi veta,
nödvändigheten utav gärningar vid sidan av tron eller rättare i
samband med tron. Vi förstå, att den döda tron, som består i ett
bejakande av vissa läror, utan att hjärtat berörts av Guds
omskapande kraft, redan vid den tiden var känd och därför
framkallade Jakobs påpekande av gärningarna såsom en
nödig utfyllnad så att säga, till tron. Paulus hade ju även
påpekat, att tron måste vara verksam i kärlek, om
den skulle gälla inför Gud. Och vid sidan av sitt starka
hävdande av trons rättfärdighet såsom allena frälsande utan all

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:19:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mlodhs/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free