- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
80

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - I. Den katolska kyrkans rättfärdiggörelselära

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

congruo)[1]. Men sedan man redan fått nåd, förtjänar den
därpå följande gärningen det eviga livet, på det sätt att
människan genom den gör sig värdig det eviga livets
åtnjutande (de condigno). T. ex.: om en människa, som lever i
dödlig synd utan nåd, av naturlig böjelse gör en god
gärning, det är, läser eller avhör en mässa, giver allmosor o. s. v.,
så förtjänar hon nåd (de congruo). Men sedan hon på detta
sätt förvärvat sig nåd (de congruo), gör hon med samma
gärning något, som förtjänar det eviga livet (de condigno).
Till en början är visserligen Gud oss ingenting skyldig,
men emedan Han är god och rättvis, så måste Han gilla en
sådan gärning, även om den göres av en människa, som lever
i en dödlig synd, och giva nåd för sådan synd. Men efter
nådens mottagande har Gud redan blivit vår gäldenär och
ser sig med rätta tvungen att giva oss det eviga livet,
emedan gärningen numera är icke blott ett verk av vår fria vilja,
en god handling i och för sig, utan ock en god handling i
den nåd, som gör människan behaglig för Gud, det är
kärleken.»

Av denna Luthers framställning av den katolska
rättfärdiggörelseläran förstå vi, att den är vida skild från Pauli lära
om rättfärdiggörelsen genom tron allena. Enligt katolsk
åskådning kunde en människa sålunda, även om hon levde
i »dödlig synd», varmed katolikerna menade grövre synder
såsom mord, hor, stöld o. s. v., göra vissa goda gärningar,
såsom att giva allmosor, skänka penningar till kyrkan, göra
en vallfärd eller dylikt, och så göra sig förtjänt av Guds nåd.
Visserligen icke så, att Gud skulle vara skyldig att meddela
sin nåd för en sådan handlings skull, men så, att Hans


[1] Man skilde under medeltiden i den katolska kyrkan mellan två
slags förtjänstfulla gärningar, nämligen meritum (förtjänst) de
congruo
, varmed man förstod en gärning, som blott på grund av
billighet hos Gud kan undfå lön, och meritum de condigno,
en gärning, som på grund av verklig värdighet hade anspråk på
lön (Ejnar Billing, artikeln Meritum i Nord. Fam.-bok).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free