- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
98

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - II. Den bibliska och lutherska rättfärdiggörelseläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

98

samt bliva förskräckta och förtvivlade, sä att de blekna och
darra jämväl för ett fallande löv.»

Och på ett annat ställe i :sin utläggning av Galaterbrevet
har han en mycket utförlig framställning om lagens nytta
och uppgift, varav vi här vilja anföra något. »Den är», säger
han, »ganska behövlig och nödvändig. Ty om någon icke
är en mördare, äktenskapsbrytare, tjuv), utan avhåller sig
från utvärtes grova synder, såsom fariseen i Lukas 18, så
. skulle han vilja svärja på (besatt som han är av djävulen) att
han är rättfärdig. Han fattar därför en inbillning om sin
egen rättfärdighet och gör sig stora tankar om sina goda>
gärningar och förtjänster. En sådan kan Gud genom intet
annat medel få späka och förödmjuka, så att han känner

sitt elände och sin fördömelse än genom lagen. –-Ty så

länge inbillningen om egen rättfärdighet ännu finnes hos
människan, så finnes där ock en outsäglig stolthet,
förmätenhet, säkerhet, fiendskap mot Gud,, förakt för nåden
och barmhärtigheten, ja, med ett ord,, hon vet intet av Guds
löften eller av Kristus. Predikan om den oförskyllda nåden
och syndaförlåtelsen för Kristi skull får icke intränga i
hjärtat och smakar henne icke, emedan en väldig klippa och
en ringmur av diamant, nämligen rättfärdighetsinbillningen,

som på alla sidor omgiver hjärtat, är till hinder.–Alltså

är då lagen en tjänare, som röjer väg för nåden. Ty Gud
är en Gud för ödmjuka, eländiga, bedrövadei, nedslagna,
förtvivlade och för dem, som blivit alldeles till intet. Och
Hans natur är att upphöja de ödmjuka, mätta de hungriga,
upplysa de blinda, trösta de eländiga och bedrövade,
rätt-färdiggöra syndare, göra döda levande, saliggöra förtvivlade
och fördömda o. s, v. — — När samvetet så genom lagen
blivit förskräckt, då finns det rum för evangelii och nådens
lära, som åter upprättar och tröstar och säger, att Kristus
har kommit i världen, icke för att sönderbryta ett förkrossat
rör och icke för att utsläcka en rykande veke (Jes. 42:3)
utan för att förkunna evangelium för de fattiga, för att läka

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free