- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
104

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - II. Den bibliska och lutherska rättfärdiggörelseläran - III. Nyteologernas och andra namnkristnas frälsningstro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

104

och kan ingen synd förbliva. En sådan tro den är ren och
behaglig för Fadern.»

I sin skrift »Om en kristen människas frihet» har Luther
en mycket härlig framställning om denna tro och de stora
välsignelser, som den medför. »D;en förenar», säger han,

»själen med Kristus liksom en brud med sin brudgum.–

Kristus och själen bliva ett kött.» Det blir sålunda enligt
Luthers mening och enligt Guds ord (Efes. 5:31 f.) en sann
trolovning emellan Kristus och människan. Och detta har
med sig, att allt vad Kristus har blir människans egendom,
under det att allt vad människan har blir Kristi egendom.
Men »Kristus är full av nåd, liv och salighet, själen är full
av synd, död och fördömelse. Nu träder tron emellan, och
så sker, att synd, död och helvete bliva Kristi egendom.,
men nåd, liv och salighet själens.–Alltså blir den
troende själen, tack vare den brudgåva, den erhåller genom
sin tro på Kristus, dess Brudgum, fri från all synd, trygg
för döden och utan fara för helvetet, begåvad med sin
Brudgums, Kristi, eviga rättfärdighet, liv och salighet.» I
sanning stora och underbara ting, som väl ingen sedan Paulus
på ett så härligt och levande sätt framställt som just Luther!

III.

Nyteologernas och andra namnkristnas frälsningstro.

Så några ord om ’den allmänna frälsningstron, som är
rådande bland de namnkristna och särskilt bland
nyteolo-gerna. Att de senares frälsningstro är icke vare sig luthersk
eller biblisk är lätt att förstå av deras ställning till Bibeln,
varom jag givit en översiktlig framställning i det föregående
kapitlet. Jag kallar dem även med flit för namnkristna, då
de, åtminstone enligt Luthers begrepp om vad en kristen
är, icke kunna vara verkliga kristna. De mest konsekventa
av dessa nyteologer tro icke på någon av de punkter angå-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free