- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
105

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - III. Nyteologernas och andra namnkristnas frälsningstro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

io5

ende Luthers frälsningsväg, som vi i det föregående hava
omnämnt och som Luther så starkt betonade.

Vad beträffar syndakännedom och ånger över synden,
kunna ju dessa icke förekomma hos nyteologerna, emedan
de helt enkelt förneka syndens verklighet som synd. Något
syndafall har aldrig enligt den moderna utvecklingsteori,
som ny teologerna bygga på, förekommit. Den moderna
uppfattningen av utvecklingens lag, som, enligt deras
föreställning, dominerar hela universum, även människans både
kroppsliga och andliga tillvaro, förhindrar antagandet av
ett fall i synd, d. v. s. en utveckling från en i andligt
avseende högre till en lägre ståndpunkt. »Människan med vår
förnuftiga utrustning, med våra etiska och religiösa
behov», säger professor Linderholm, »har icke uppkommit
genom ett fall, utan genom ett steg uppåt (!), genom en
upphöjelse.» Och vidare: »Människan, historiens
människa, blev icke den hon är genom ett fall i synd, utan
genom den nyfödda insikten om skillnaden mellan gott och
ont, mellan ett lägre och ett högre inom henne själv.»*)

Klart är, att i så fall kan det icke heller bliva fråga om
någon Guds vrede över synden, Människan är ju sådan, hon
enligt naturens lagar bör vara. Och lika litet, som Gud i
egentlig mening är hennes skapare, lika litet kan Han
vredgas på människan eller hota henne med någon evig
dom. Och följaktligen är även talet om Kristi
ställföreträdande försoning ett fullkomligt främmande tal för dessa
moderna teologer. »Läran om Guds försonande»e säger
professor Linderholm, »såsom villkor för Hans nåd och
förlåtelse är övervunnen på den bibliska uppenbarelsens båda
höjdpunkter!!» Någon tillräknad rättfärdighet kan det sålunda
icke heller bliva tal om, och den behövs icke heller. Vad
människan behöver är att komma till tro på att Gud älskar
henne, sådan hon är, och någon Guds vrede över syndaren

*) I uppsatsen »Från dogmat till evangeliet» i boken »Det andliga
nutidsläget och kyrkan», sid. 117.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free