- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
109

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - III. Nyteologernas och andra namnkristnas frälsningstro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

io9

Harnack*) ett yttrande, som verkar nästan fullständigt
lutherskt. Men han påvisar, hurusom Harnack i de lutherskt
klingande orden inlägger en helt och hållet annan mening än
Luther. Yttrandet lyder på följande sätt: »Rättfärdiggörelsen
sker genom tron, d. v. s. genom trons omskapande
förmåga**). Genom tron, varigenom hon griper om förlåtelsen,
är människan verkligt rättfärdig inför Gud. Ty synden i
all synd och skulden i all skuld är otron, vilken icke
förmår förtrösta på Gud. Och tvärtom, det högsta av allt gott
är tillförsikten till Gud såsom den ende rätte Hjälparen.
Tron är sålunda icke blott det mänskliga svaret på en
gudomlig handling utan det medel, genom vilket Gud utför
och tillägnar oss rättfärdiggörelsen.» Enligt modern
åskådning, påvisar professor Walther, betyder detta ungefär
följande : Den egentliga synden består däri, att vi hålla oss
borta ifrån Gud av brist på barnslig
förtröstan. Äro vi då medvetna om vår bristfullhet i detta
avseende, så mena vi, att vi måste frukta för Guds vrede. Men
därmed göra vi blott orätt. Ty Herren vredgas aldrig på
oss för vår brists skull. Vi stå i en rätt ställning till Honom,
då vi äro övertygade om att Han är oss nådig. Denna;
övertygelse kallas tro. Ha vi den, så ha vi den rätta
ställningen till Gud. Då äro vi rättfärdiga eller, såsom det
paulinska uttrycket lyder: rättfärdiggjorda genom tron.
Rättfärdiggörelsen betyder sålunda att hava erhållit den rätta
beskaffenheten, att man tänker rätt angående vår ställning till
Gud. Rättfärdiggörelsen verkar alltså Gud i mig, när den
övertygelsen blir levande i mitt inre, att det är ett
oberättigat misstroende till Gud att drömma om Hans vrede
emot syndarna. När jag sålunda vinner den övertygelsen,
att mina synder på intet sätt stört Guds fadersförhållande
till mig, eller såsom en annan nyteolog uttrycker det — att
Gud är en rätt »syndarefader», då bliver jag rättfärdiggjord.

*) En av våra svenska nyteologers förnämsta lärofäder.

**) Erzeugung.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free