- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
126

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Luthers lära om helgelse och goda gärningar - I. Luthers lära om helgelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

126

»Varest tron är, låter den icke människan vara sysslolös
utan driver henne till allt gott, varmed hon övar och
bevisar sin tro, såsom att älska Gud, att lida med tålamod
bedrövelse, att åkalla och prisa Herren, att bevisa kärlek mot
var och en. Därför säga även vi, att tron utan gärni|ng är

oduglig och till intet nyttig.–Tron utan gärningar, eller

den tro, som är blott en tanke, en inbillning, en hjärtats
dröm, den tron är falsk och gör oss icke rättfärdiga.»*)

Vi förstå sålunda, att Luther gör en rätt åtskillnad mellan
tron och kärleken, då han framställer den senare såsom en
nödvändig följd av den, sanna tron, men däremot på det
kraftigaste hävdar, att tron allena utan både kärlek och
andra goda egenskaper hos människan gör oss rättfärdiga.

Den sanna tron omfattar Kristi förtjänst och gör
människan till ägare av Kristus med allt, vad Han har och är,
såsom vi förut påpekat. Den förenar oss även med Honom
i den allra innerligaste gemenskap och föder oss på nytt
och verkar sålunda fram ett helt nytt liv uti oss. Här
inneslutes alltså allt, vad Jesus givit och gjort både för oss och
i oss, både att Han är vår rättfärdighet och vår helgelse. Och
det verk, som sålunda begynts;, måste blott fortsätta,si, för att
människan må fullkomnas till Kristi fullständiga avbild.
Någon särskild helgelseerfarenhet, såsom metodisterna lära,
eller något särskilt dop i den Helige Ande, sedan man
kommit till tron, såsom både Bibeln och i vår tid särskilt de
s. k. pingstvännerna och även före och vid sidan av dem en
hel idel helgelseriktningar hävda, vet Luther icke av. I
rättfärdiggörelsen genom tron innesluter han hela Guds
verk till människans frälsning och fullkomning, under
förutsättning att människan förbliver i nåden och växer till däri
mer och mer, tills hon nått fulländningen.

Vi vilja här anföra några uttalanden av Luther

om trons inre omskapande verkan i
människan.

*) Galaterbrevet sid. 161.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:19:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mlodhs/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free