- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
131

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Luthers lära om helgelse och goda gärningar - I. Luthers lära om helgelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

X3i

dare, fastän han i närmast följande kapitel säger, att ingen
fördömelse finnes för dem, som äro i Kristus. Det är,
emedan han ännu icke fullkomligt har Anden och gåvorna.
Emedan köttet ännu icke är dödat, äro vi syndare. Men
emedan vi tro på Kristus och hava Andens förstlijng, är
Gud oss så gunstig och nådig, att Han ijcke vill akta eller:
döma sådan synd, utan Han vill i Kristus handla med oss
efter tron, till dess synden blir dödad.»

Och på ett annat ställe i samma skrift säger han: »Ty
synd finns där ännu, men hon tillräknas icke till fördömelse
för trons skull, som strider emot henne. Därför hava vi i
hela vårt liv nog att skaffa med oss själva, att vi må späka
vår kropp, döda hans lustar och tvinga hans lemmar, så att
de varda Anden underdåniga och icke lustarna; på det vi
må varda lika Kristi död och uppståndelse och hava fullt
gagn av vår döpelse, vilken ock betecknar syndens död och
det nya livet i nåden, till dess vi bliva alldeles rena ifrån
synden och jämväl lekamligen uppstå med Kristus och
leva evigt.»

Ja, detta torde vara erfarenheter, som alla frälsta i alla
tider och i alla samfund hava gjort, fastän många olika
läro-meningar och åskådningar om helgelsen hava uppkommit,
allt eftersom man starkare betonat den ena eller andra sidrn
av dessa sanningar. Sålunda hava somliga betonat den
segerkraft, som vi i Kristus och den Helige Ande äga mot
synden, och att synden sålunda icke skall råda över oss,
under det att andra fäst sig mera vid den andra sidan —
syndens väldiga makt även i den troendes liv. Det är,
såsom någon nyss skrivit, för somliga så, att Pauli segrande liv
emot synden blivit idealet, som man strävat till och sökt
föi verkliga, under det att för andra Davids och Petri
syndafall och upprättelse blivit det kristna idealet. D. v. s. man
vet icke om — eller kanske vill icke veta om — något annat
liv än ett liv i ständiga nederlag, under idet man tror på
förlåtelsens rikedom i Kristus. Vi kunna här erinra om ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:19:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mlodhs/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free