- Project Runeberg -  Kvinnor. Sex tidspsykologiska porträtt /
72

(1895) [MARC] Author: Laura Mohr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3) Den moderna kvinnan på scenen: Eleonora Duse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stora, smärta gestalt, med sina breda höfter, ägde icke de
dramatiska modegestalternas runda midja, men ej heller
deras fylliga kroppsformer. Denna torftiga gestalt, som
icke insnördes af någon korsett, var fager i sina
musik-liknande, långa, glidande och liksom flytande rörelser.
Hennes armrörelser voro naturliga, kanske något väl häftiga
och groteska i följd af hennes italienska liflighet. Det var
icke i »de sköna armrörelserna» utan i rygglinjens och
benställningarnas adel, som denna naturs stolta, smidiga
öfverlägsenhet röjde sig. Och slutligen toaletterna — det
var Eleonora Duses dräkter, dräkter endast för denna kropp
och för denna själ. Det fanns i alla dessa många
sällskapsdräkter icke någonting sällskapsmässigt, intet af de
docklika franska moderna. De -tillhörde intet bestämdt mod,
men man skulle af dem kunnat skapa ett mod. Det fanns
i dessa långa, rika veck någonting antikt och därjämte
någonting renässansaktigt i dessa sammetslif och nedfallande
axelkragar.

Men denna nya behandling af färgerna öfverensstämde
hvarken med antiken, med renässansen eller med nutidens
mod. Här funnos inga starka nyanser i rödt — med
undantag af Noras bluslif — här fanns intet lysande gult, intet
ur den blå färgskalan, icke cn enda djup, mättad ren färg.
Fru Duses grundfärger voro svart och hvitt i alla stoffer
och nyanser, i kläder och i ytterplagg. Därtill begagnade
hon alla nyanser af hvita, sjukligt gulnade spetsar, rikt
veckade öfver bröstet, hvarifrån klädningsdraperiet föll ända
till golfvet utan något skärp. Och till dessa melankoliska
grundfärger sällade sig blek brons, matt pensé, och
myrten-grönt i mjuka sammets- och atlasnyanser. Det låg liksom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 01:45:45 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mohrkstp/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free