- Project Runeberg -  Kvinnor. Sex tidspsykologiska porträtt /
80

(1895) [MARC] Author: Laura Mohr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3) Den moderna kvinnan på scenen: Eleonora Duse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lägger icke an på att förvandla sig, hon spelar ur sin
naturs tre eller fyra djupa grundtoner. Denna stora
enkelhet innebär emellertid en fara för att blifva enformig, och
hon skulle icke kunna undgå denna, om hon icke ägde
denna känsliga själ, denna djupa, smärtsamma innerlighet,
som kanske aldrig förrän med henne gått öfver tiljan, som
i alla fall aldrig förrän genom henne så till sägandes blifvit
medelpunkten i den kvinnliga känslan. Hon kommer oss
till mötes, obekymrad och halft försjunken i sig själf, en
full och sund kvinnonatur i denna oupplösliga enhet, som
är grunden för en välskapad kvinna: kvinno-barn och
kvin no-moder på samma gång, en kvinna med den
djupgående kvinnoerfarenhetens stämpel, med kvinnolifvets
tragik outplånligt inpräglad i sina drag och åt denna
kvinnolifvets tragik ger hon lif på scenen. Därför är hennes spel
så enkelt, ty hon bryr sig om ingenting annat än detta,
och därför äger det denna obeskrifliga, stilla adel, ty hon
är helgjuten och sund. Och liksom hon förenklar allt,
som hon vidrör, förädlar hon äfven allt. Ty alla dessa
gestalter, hvilka hon skapat, de handla just enligt
enkelheten i sin kvinnliga natur, och därför hafva de äfven
alla, där de fela, hata, förfölja och skada, endast en och
samma motivering: de uppresa sig därmed mot denna
»cri-men laesae majestatis», som blifvit begången mot deras
kvinnoväsende, de hämnas därigenom det, som en kvinna
aldrig förlåter, misshandlingen af hennes kvinnohelgedom,
och de göra det därför icke med patetiska åtbörder,
mycket väsen och tragiska skrän, utan lugnt och stilla,
såsom man gör någonting själfklart, med ett doft lugn,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 01:45:45 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mohrkstp/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free