- Project Runeberg -  Kvinnor. Sex tidspsykologiska porträtt /
91

(1895) [MARC] Author: Laura Mohr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3) Den moderna kvinnan på scenen: Eleonora Duse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

helt och hållet vara sig själf, det vill säga alldeles naturlig.
Därför uppträder hon med dessa åtbörder, detta tonfall,
detta osminkade ansikte, som man annars aldrig ser på
scenen, ty hennes kropp är för henne ingenting annat än
ett verktyg för hennes kvinnosjäl.

Hvad är snille? Man har hittills därmed förstått ett
öfvermått — det vill säga ett i förhållande till de
alldagliga människornas, större kvantum samt en högre
utveckling — af förstånd, fantasi och lidelse tillsammantagna,
men likväl så, att det andliga har öfvervikten. Snillet
var hittills en manlig egenskap, och om man talade om
kvinnans snille, så menade man därmed ungefär detsamma
som man såg i mannens snille. Förandligande förstod
man icke under begreppet snille, förfinad känslighet lika
litet. Det var på det hela taget ännu ett ganska påtagligt
begrepp. Det finns visserligen äfven ett slags kvinnligt
snille, men där kvinnan är snille, där är hon som mest
olik mannen och mest kvinna, ty där är hon produktiv
i första hand utur sin kvinnlighet, ur sin genomförandligade
sinnlighet. En dylik produktivitet besitter Eleonora Duse.

Kvinnans produktivitet har alltid företrädesvis gjort
henne till författarinna och till skådespelerska, det vill säga
ledt henne till dessa tvenne yttringar för själslifvet, hvilka
äro de mest direkta och omedelbara och där hon har de
minsta tekniska svårigheterna att besegra. Kvinnan med
sina impulsers korta vågslag, behöfver en rask omsättning
af sina inre svängningar. De allra flesta kvinnor manas
då att slå in på skådespelarkonsten, och ingen
produktivitet försakas af kvinnan så ogärna som tiljans. Hvarför?
Vi vilja lämna fåfängan och andra underordnade rörelser

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 01:45:45 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mohrkstp/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free