- Project Runeberg -  Kvinnor. Sex tidspsykologiska porträtt /
90

(1895) [MARC] Author: Laura Mohr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3) Den moderna kvinnan på scenen: Eleonora Duse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rösten; man ser, att detta är en kvinna, alltså skulle hon
väl äfven framställa kvinnliga känslor; traditionen är den
härskande, och enligt denna bildar sig skådespelerskan efter
mannen, hon deklamerar och spelar tragedi liksom mannen
till och med i fråga om den vidtagna tragiska gången.
Det, som man ser på scenen, är typer, icke individualiteter,
och jag har sett till och med de största skådespelerskor
endast föga afvika härifrån.

I konversationspjeser spelas med mera iakttagande af
lifvet, d. v. s. framställarinnan är framför allt dam, och
damens känslogräns är följaktligen äfven hennes känslogräns.
Men så väl tragediennen som konversationsskådespelerskan
lägga likväl framför allt vikt vid hvad som klär henne
bäst.

För fru Duse däremot betyder det föga, hur hon tar
sig ut. Det, hvarvid hon lägger vikt, är en känsla, en
själsrörelse, som rycker henne med sig genom att gifva
uttryck åt någon hemlighet inom hennes kvinnliga natur,
som längtar efter att gifva sig luft. Hon spelar ej heller
realistiskt, det vill säga med det ändamålet att i all
all-männelighet göra ett starkt intryck genom sanningtn i sitt
spel, hvilket alltid bäst lyckas på de patologiska
företeelsernas väg, såsom hosta, kramp, dödskamp, vansinne,
vällustiga ryckningar o. s. v., emedan dessa ju i själfva verket
äro de mest uttrycksfulla och de, som göra största verkan.
Detta frågar hon icke efter, det är allmän skådespelarkonst
för båda könen. Hvad hon vill, det är att göra gällande
sin egen själ, sin egen tillvaro som kvinna, hela den
individuella vibrationen af så väl hennes kroppsliga som
andliga egenskaper. Och detta kan hon blott genom att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 01:45:45 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mohrkstp/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free