- Project Runeberg -  Det muntliga föredragets konst /
52

(1890) Author: Oscar Svahn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Om begreppet och betydelsen af det muntliga föredragets konst - Orsakerna till förlusten af uttrycksfullhetens naturgåfva och medlen till dess återvinnande

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Ju grundligare denna insikt är, desto säkrare skall den
konstlära, om hvilken här är fråga, kunna verka i praktiskt och
utveckla sig i teoretiskt hänseende. I sammanhang härmed
framhålla vi slutligen följande viktiga omständigheter.

Den utveckling af menniskans kropp, det lefvande
instrument, hvarom här är fråga, och särskildt af röstapparaten,
eger utan tvifvel sin naturliga gräns i morfologiska
förutsättningar eller i kroppens ursprungliga anatomiska daning.
Ett af naturen svagt bygdt röstorgan skall under för öfrigt
liknande omständigheter aldrig kunna uppnå samma
utvecklingsgrad som ett starkare och sundare organ. Men lika
visst är att det förra skall medelst metodisk behandling
kunna utvecklas därhän, att det frambringar icke blott
konstmässigare och skönare utan äfven starkare toner både i tal
och sång än ett af naturen starkare röstverktyg, som
antingen icke blifvit konstmässigt utveckladt eller råkat blifva
rnisshandladt under en metodlös eller okunnig ledning. Vidare
måste här bemärkas, att det kroppsliga organets utveckling
väsentligen beror därpå, att framför allt de andnings- och
röstmuskler, som under vanliga förhållanden utföra sitt värf
mer eller mindre mekaniskt, nu blifva föremål för
röstbrukarens uppmärksamhet och i sina verksamhetsyttringar
alltmera bringas under makten af hans vilja. Fäster man sig
slutligen vid den omständighet, att icke blott det utbildade
hörselsinnet, utan äfven och framför allt personens intelligens,
känslolif och smak bidraga att i menniskokroppen och
särskildt röstapparaten frambringa de stundom omärkligt små
muskelförändringar, på hvilka föredragets uttrycksfullhet, dess
sanning, renhet och skönhet bero, så är det tydligt, att utan
ihärdighet, intelligens och smak är ingen i stånd att blifva
en röstkonstnär i högre mening, vore han också utrustad
med den ofördärfvade naturmenniskans kroppsbyggnad och
därtill i besittning af förmågan att i stort omfång frambringa
musikaliskt rena toner. Äfven här gäller sanningen, att en
person med dessa andliga, egenskaper skall, om han därtill
kommer i åtnjutande af en insiktsfull och metodisk ledning,
taga lofven af en medtäflare, som är honom i andligt
hänseende underlägsen, ehuru i fysiskt öfverlägsen. På dessa
andliga egenskapers inflytande på röstutvecklingen beror det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:33:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muntliga/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free