- Project Runeberg -  Musik och Theater. Samlade kritiska uppsatser /
93

(1868) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NICOLO.

Joconde.

Den första fjerdedelen af innevarande århun-
drade var den franska operettens gyllene tid. Dess
mästare förstodo att uppfånga allt det lätta, smak-
fulla, eleganta, som leker på det franska national-
lynnets yta, men de hade ock från dess djup hem-
tat denna fina känsla, denna ädla ridderliga ton,
som var en efterklang frän proven§alernas tider.
Det hela antog en lätt dramatisk form af fulländad
skönhet, och sålunda uppstodo pa Théåtre Feydeau
dessa sma eleganta operor, hvilkas mästare tycktes
vara outtömliga uti uppfinnandet af smekande me-
lodier.

En af de mest begåfvade och fruktbara af dessa
mästare var Nicolo Isouard; hans förnämsta verk
Ceudrillon och Joconde. Ilos båda återfinnas ofvan
antydda egenskaper i den klaraste utprägling, den
renaste form. Hvarje musiknummer är en skönhet,
blott olika nyanserad, hvarje fras ett fint drag,
fullt af esprit; allt tungt, allt dunkelt är bannlyst

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/musiktheat/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free