Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
OFFENBACH.
Fortunios visa.
Troligen liar väl ingen främling vintertiden be-
sökt Paris, utan att en afton beträda Passage Clioi-
seul — ett brokigt mellanting af gata och salon,
der, i ett liaf af ljus, mellan elegansens och Härdens
emblemer som glittra i de blanka spegelfönstren,
man äfven finner en ingång med öfverskriften: Bouf-
fes Parisiens. Man skulle ock, med ett ords för-
ändring, deröfver kunnat anbringa Dantes bekanta
öfverskrift: »Voi clie entrate, lasciate ogniragioneP
(J som inträden här, öfvergifven allt förnuft)! ty
i sjelfva verket beträder man här ett tempel, in-
vigdt åt dårskapen, sådan den uppträder i det mo-
derna Babel, men ren och obemängd, lika främ-
mande för lasten som för dygden; det är den kon-
centrerade dårskapen, befriad från allt materielt
innehåll så väl som från hvarje möjlig återstod af
förnuft, skymtande förbi under formen af en dra-
matisk handling, flyktig som etlier, född af löjet
och upplösande sig i detsamma.
Svenska publiken har redan uti »Orpheus» och
ännu ett par stycken gjort bekantskap med först-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>