Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
hans spel tillika en glans och klarhet, som aldrig
låta örat träffas af någon tvetydig ton, och äfven
hans bravurpassager i de klassiska föredragen inne-
bära mening och uttryck: en frukt af färdighetens
förening med intelligensen.
Uti Beethovens C-moll-konsert sammanfattade
han alla sidorna af sin talent till den mest pas-
sionerade och helgjutna framställning af det herr-
liga verket. Det rika symfoniartade orchesterpartiet
gick likaledes ganska berömvärdt.
Beethoven skref denna symfonikonsert för sin
berömde elev, F. Ries, som dermed debuterade i
AV ien. Den ansluter sig värdigt till B:s öfriga
konserter, hvilka, jemte de Mozartska, utgöra det
högsta, som i denna genrø skrifvits. Den af hr
Dreyschock komponerade cadenzan är lika väl
skrifven som effektfull för instrumentet.
Efter vanlig sed föredrog hr Dreyschock dess-
utom nagra smärre stycken, nemligen en Noeturne
af egen komposition och en fantaisie inpromptu af
Chopin, båda tillhörande de finare salonstyckenas
ordning, samt slutade med en mirakelpjes af Liszt,
en s. k. ungersk rhapsodi, hälft träskodans, hälft
salonsfadäsi, som frambragte bilden af det otympliga,
hvilket stundom lyfter sig till det triviala.
Det säger sig sjelft att hr D. äfven i dessa
föredrag utvecklade sin beundransvärda talent.
O
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>