- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
280

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Huysmans — Bourget — Slutning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Grunde. „Kun Kristendommen fortolker Uligheden og Smerten og
giver dem en Retning henimod Retfærdighed og Haab–––-
/ L’étape er et glimrende formet Partiskrift, et sofistisk Mesterværk,
’ / sikkert skrevet i oprigtig Konservatisme. Alle de Spirer, man finder
i Bourgets Produktion, folder sig her ud, og der er altid noget be-
friende ved at se en Mand tage de fulde Konsekvenser af sit Stand-
punkt. Selv om Bogen som Roman betragtet hører til Bourgets
svageste, fuld af Indskud som den er og uden dybere Menneske-
skildring, har den dog sin Plads i Naturalismens Historie. Paa selve
Kamppladsen, Nutidsdigtningen, gaar Bourget løs paa Nutiden, han
benytter det Vaaben, som Naturalismen havde smeddet, mod Natura-
lismen selv.
Ad helt andre Veje end Huysmans naaer Bourget til akkurat det
samme Standpunkt. Den enes Udgangspunkt er Beskrivelserne,
Sansen for Virkeligheden, den andens Analysen, den videnskabelige
Drift, de har, ligesom delt Riget mellem sig. Men de tager det ikke
i Besiddelse. De hærger hver sin Del af det og er ikke tilfredse, før
de har lagt det øde.
De bekæmper ikke blot Idéerne, men de sprænger ogsaa For-
men. Hverken Huysmans eller Bourget skriver mere Romaner, i
hvilke tænkte Personer gentager Livets Kampe. Det er betegnende,
at man baade i Huysmans senere Bøger og i Bourgets Le disciple
— hans afgørende Værk — tvinges til at mindes Rousseaus Confes-
sions, der gav Stødet til den moderne Roman (Bourget hentyder jo til
dem ligesom Musset ved Indskudet i Eleven). „Romanen" er atter
blevet Udtryk for den Enkeltes Oplevelser og Kampe, den staar nu
som et Modsigelsens Tegn i en Tid, der er grundet paa Videnska-
bens Objektivitet og den almindelige Valgrets Lighed. Og til dette
Punkt naaer Romanen i Huysmans’ og Bourgets Produktion er ad
toVeje. Hos Huysmans er alt indre Kamp, der udkæmpes foran Klo-
stret og i en lille afsides By. Bourget staar midt i det parisiske Sam-
fund og følger Udviklingen i fransk Politik. Netop denne Forskel
giver det Resultat, hvortil de to Digtere kommer, saa stort et Om-
fang, at man kan ansé dem for Typer, hvis aandelige Kriser bliver
de manges. Derfor kan man slutte en Fremstilling af Naturalismen
med Huysmans og Bourget.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free