Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Niembsch [nimbJ], Nikolaus Edler von Strehlenau - Niemcewicz [njemtse'vitj], Julian Ursyn - Niemen [nimen]. Se Njemen - Niemes - Niemeyer [nimajer]. 1. August Hermann N. - Niemeyer. 2. Felix von N.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
för denne melankoliens och pessimismens diktare,
"en af de sköna skaldeskepnader, som själfva gå som
en dikt genom lifvet". Själf kände N. detta som
ett ansvar och fann sig för fattig för berömmet;
för att ärligt förtjäna bifallet gräfde han sig
ner i en romantisk filosofi, som spåras i de större
verk, han nu utgaf, såsom Faust (1832), Savonarola
(1837), där en religiös uppfattning kommer till orda,
påverkad af Martensen, hvilken boken tillegnats,
och Die Albigenser (1842), som däremot är uttryck
för en tviflande världsåskådning och där han hyllar
liberalismen, religionsfriheten, sträfvandet mot
humanitetsidoalet. 1838 utgaf han Neuere gedichte. För
honom själf var skaldskapet ett martyrium. "Konsten
är sorg och mycken vedermöda". 1844 träffades han af
ett slaganfall, som åtföljdes af en sinnessjukdom;
i sex år varade hans lidanden. Efter hans död utgafs
bl. a. fragmentet "Don Juan" i hans Dichterischer
nachlass. - Genom N:s starkt natursymboliska lyrik
går ett drag af vemod öfver lifvets förgänglighet,
som han tolkar än med vek känsla, än åter med dyster
världssmärta, finnande i naturens höststämning
symbol för sin egen sönderslitenhet. Men i
motsats till många andra världssmärteskalder,
bl. a. från 1700-talet, koketterar han aldrig med
sina tårar. Hans diktning ger luft åt ett manligt
hjärtas ve. Många N:s dikter yppa en fullkomlig
enhet af landskapsbild och själstillstånd, och han
såg själf sin härskande förmåga i att mäkta ge själ
åt naturen. Han nedlade stor möda på formen, hans
dikter äro alster af stor konstnärlig fulländning,
och bland den tyska lyrikens mästare efter Goethe
nämnes han vid sidan af Heine och Mörike som en
af de främste. Bland hans ifrigaste beundrare var
egendomligt nog - Bismarck. Af sin vän K. A. Hagberg
erhöll N. kännedom om nordiska motiv, som han
behandlade i lyriska dikter. På svensk diktning har
han också öfvat ej ringa inflytande, sålunda på en
del af V. Rydbergs ungdomslyrik. Rydberg har äfven
tolkat hans elegiska svanesång "Blick in den strom",
och G. Fröding har öfversatt ett par af hans yppersta
dikter. N:s Sämtliche werke utgåfvos 1855 i 4 bd
(sedan många olika upplagor). Minnesvårdar öfver N. ha
rests i Esslingen 1904 och i Csatád 1905. Litt.:
K. Mayer, "N. L." (1853), L. Koustan, "Lenau et
son temps" (1898), E. Castle, "N. L." (1902),
G. Montelin, "Lenau i lif och diktning. En
kontur" (s. å.), och L. Reynaud, "N. L." (1905).
K. W-g.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>