- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 22. Possession - Retzia /
95-96

(1915) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Poussin, Nicolas P. - Poussin, Gaspard P. - Pouvillon, Émile - Pouyer-Quertier, Augustin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Grundliga studier af antiken och af Rafael och
dennes skola bilda utgångspunkten för hans konst.
Denna är intelligent reflexionskonst, den uttalar
höga och poetiska tankar i ett formsäkert språk,
utan sjudande
inspiration, men med
monumentalt lugn, jämvikt,
välklang och
linjeskönhet. Figurerna äro föga
individualiserade; de
uttrycka sig med stilla
och värdiga later.
Allra bäst lämpar sig
denna idealstil för rent
idylliska motiv,
såsom herdescenen Et in
Arcadia ego
(se fig.)
eller Mose, som hittas i
Nilen
, eller i landskap.
P. ger den romerska
naturens karaktär med storhet och hög poesi. Han
skapar det heroiska landskapet och insätter
däri bibliska eller fornhistoriska figurer. Han
målar äfven rent historiska ämnen, såsom Jerusalems
förstöring, Sabinskornas bortröfvande, Nattvarden

(med personerna i antika dräkter liggande omkring
bordet), Filistéerna slagna af pesten och Israels
barn plocka manna i öknen
. I en och annan
kyrk- och martyrtafla med figurer i öfvernaturlig storlek
kommer han in på sin tids italienska patetiska och
oratoriska stil (Erasmus’ martyrium, Vatikanens
målningsgalleri). Några af de här ofvan ej nämnda
verk, där hans läggning kommer fullast och helast
till sin rätt, äro Landskap med Diogenes, Landskap
med Orfeus och Eurydice, Apollon förälskad i
Dafne, Floras triumf, Årstiderna, Timmarnas dans

och Parnassen. Genom sina motiv, men ännu mera
genom sin förståndsklara stil, stödd äfven på
kunskap i teckning efter lefvande modell, i anatomi,
perspektiv och arkeologi, blef P. tidigt ansedd som
en klassisk mästare, och bland de yppersta
förebilder för konstnärligt studium nämndes han i den
klassicistiska konstläran vid sidan af de italienare,
som tiden satte högst, Rafael, Correggio, Reni och
Carraccierna. I Paris vistades P. 1640–42. På
Ludvig XIII:s bestämdt uttryckta önskan kom han
dit, blef utnämnd till "premier peintre du roi"
– högste ledare af de konstnärliga arbetena på
de kungliga slotten – och fick flera beställningar.
Men han fann sig ej i den luft han inkommit i,
han möttes med intriger från sina ämbetsbröder,
begärde afsked och återvände till Rom. En
pension af franska staten tryggade hans uppehälle.
Hans lif förgick i studier, meditationer, arbete. Ett
40-tal af hans målningar finnes i Louvre, hvaribland
flera af de för mästaren mest typiska – den senast
förvärfvade är figurmålningen Apollon inspirerar en
ung skald
. Äfven hans själfporträtt finns i Louvre.
P. är representerad äfven i London (i National
gallery, Bridgewater gallery, Hertford house), i
Madrid (Pradogalleriet eger Backanal m. m.), i
Berlin, Dresden, Petersburg (Neptunus’ triumf
m. m.). Jfr monografier af Guibal (1783),
Saint-Germain (1806), miss Graham (1820), Bouchitté
(1858), Denio (1898), Desjardins (1903), W.
Friedländer (1914), O. Grautoff (2 dlr, s. å.) och E.
Magne (s. å.). "Lettres de N. P." utgafs 1824 af Q.
de Quincy, en annan samling 1911.

illustration placeholder


illustration placeholder

Arkadiska herdar (Et in Arcadia ego), oljemålning af N.
Poussin.

2. Gaspard P., fransk målare, f. 1613 i
Rom af franska föräldrar, d. där 1675, hette eg.
Gaspard Dughet, men kallades vanligen Gaspard
Poussin, efter Nicolas P., som var hans svåger och
lärare, eller ock Le Guaspre. Han
uppfostrades hufvudsakligen till landskapsmålare och är som
sådan sin lärares efterföljare. Han fick beställningar
i mängd och studerade italiensk natur under
upprepade resor i landet. Stilen i hans landskap är
klassisk som hos läraren, och staffaget, hvilket ofta
ditsattes af konstnärsvänner, är oftast af kristlig
eller mytologisk art. Han målade landskap i olja,
i tempera och äfven alfresko (i Palazzo Colonna
och i kyrkan S. Martino ai Monti). En cykel af
landskap i olja finnes i Palazzo Doria samt
likaledes vackra bilder i Palazzo Colonna. N. om
Alperna möter man honom i Londons, Petersburgs,
Wiens och Dresdens m. fl. gallerier samt i enskilda
samlingar i England.

1. G-g N. 2. C. R. N.*

Pouvillon [povijå’], Émile, fransk författare,
f. 1840, d. 1906, en kort tid bosatt i Paris,
sysslade framför allt med landsbygdens folk och
lefnadsförhållanden, som han skildrade med allvar och
finhet. Nämnas kunna romanerna Césette, histoire
d’une paysanne
(1881), L’innocent (1884),
Jean-de-Jeanne (1886), Le væu d’étre chaste (1900),
Jep (1904), Petites gens (1905) och dramat
Bernadette (1894). Se G. Deschamps, "La vie et les
livres", V (1900).

Pouyer-Quertier [poje-kartie], Augustin
Thomas
, fransk statsman, f. 3 sept. 1820 i
dep. Seine-inférieure, d. 2 april 1891 i Rouen,
förvärfvade som fabriksidkare i Rouen en
betydande förmögenhet, valdes 1857 af Rouen till
ledamot af lagstiftande kåren och omvaldes 1863.
Ifrig anhängare af kejsardömet för öfrigt,
uppträdde han likväl häftigt mot den af Napoleon III
och Rouher följda frihandelspolitiken och i
synnerhet mot engelsk-franska handelstraktaten. Vid
allmänna valen 1869 föll han igenom, men valdes
8 febr. 1871 af dep. Seine-inférieure till
ledamot af nationalförsamlingen och kallades af Thiers
25 febr. s. å. till finansminister. Han deltog med
mycken och särskildt af Bismarck erkänd
skicklighet i fredsunderhandlingarna i Frankfurt och ledde
de därefter följande underhandlingarna med tyska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:59:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfcb/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free