- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
285

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TYSKLAND INTILL 1880-TALET.

LEIBL: TIDNINGSLÄSANDE BÖNDER. Oljamilning.

att gifva så pålitliga och så intensivt uppfattade och genomarbetade
afbildningar som möjligt af det område af lifvet, han känner och intresserar sig
för. Han är ej det minsta novellist och ej karaktäristiker på det sätt som
Knauss och de andra düsseldorfarne. Hans bönder ha ingen gemenskap med
publiken och kasta inga sidoblickar öfver rampen för att förvissa sig om, att
åskådaren finner dem lyckade. De äro utan spår af romantisering gripna på
bar gärning i deras sysselsättning eller hvila.

Det var väl därför, att Leibl ej berättade några historier i sina målningar, som han ansågs
sakna det tyska gemytet — han var hvarken humorist eller sentimental, som en bondmålare
borde vara. Han gaf den enkla formeln, att målaren hade att studera den lefvande
verkligheten utan att tappa bort sig i gamla mästares färg och att bemöda sig om att teckna och
måla väl. Själf målade han med osvikligt tålamod och med största skärpa i iakttagelsen, snart
sagdt mikroskopiskt, med en Holbeinsk detaljkärlek.

Hans kompositionssätt visar intryck af franska modernister — detta fotografiska sätt att
se, att skära ut ett stycke ur verkligheten, ibland skenbart godtyckligt, med tillfälligt placerade
figurer och starkt perspektiv. Rumsdagern med yttersta noggrannhet studerad, valörer och
reflexer komma till sin rätt, intet spår af den koncentrerade atelierdagern eller öfver hufvud
taget af någon slags konvention. Allt detta är nu gammalt och vanligt men var på den tid, då
Leibl var nyhetsman, rent af revolutionärt — i Tyskland i högre grad än längre västerut.

Leibls första stadium var hans spetsiga pensels tid, då hàn genomarbetade sina målningar
med mikroskopisk noggrannhet. Som en god naturiakttagare och en skicklig, intelligent målare

285

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free