- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
6

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Alexander Roslin, som besökte hofven både i öster och i söder från
Sverige räknadt och i tekniskt briljanta porträtt visade prof på sin förmåga
att presentera en kung eller kejsarinna imponerande och behagfullt, är
bofast i Paris från 1752 till sin död 1793, och den lysande miniatyrmålaren
Hall vistas där från 1766 till 1791. Wertmuller bor där från 1772 till
1788 med ett tvåårigt afbrott en gång. Många andra svenskar studera
i Paris längre eller kortare tid utan att göra sig gällande i den franska
konstvärlden. Det svenska måleriet följer det parisiska i dess olika skiftningar
från Watteaus närmaste efterföljare till Greuze och till David under hans
för-romerska skede. Men den svenska rococon blef aldrig en kopia af den
franska, det nationella karaktärsdraget är uppenbart i de svenska
målningarna, liksom i den samtida svenska diktningen, som också hämtar sin
form från det land som behärskar smaken och modena.

Frihetstiden har efterföljts af det gustavianska skedet. Det inleddes
med den unge kung Gustafs oblodiga revolution, då han stod fram som
Sveriges befriare och som den förste medborgaren bland ett fritt folk. Och
dess slutscen utspelades tjugu år senare den maskeradnatt, då
envålds-konungen föll för ett skott, lossadt af en fanatisk svensk Brutus. Detta
skede var en idéernas brytningstid på alla områden och en öfvergångstid
äfven inom konsten. Dennas väg går då från rococo till klassicism, dess
stil är en svensk version af Louis seize-stilen — den åstadkommer,
framför allt inom arkitekturen, på rumsinredningens och möbelkonstens områdey
smakfulla och enkelt helgjutna verk. Men under skedets senare år komma
klassisk arkitektur och pompejiansk rumsdekoration på modet.
Arkitekturen från Tessin till den vid 1700-talets slut härskande »antikiska» smaken
betecknas af namnen Bårleman, Adelcrantz, Rehn, Palmstedt och Despréz,
— den sistnämnde framstående både som arkitekt och målare, framför allt
som teaterdekorationsmålare. Vid århundradets slut var han den ende
utländske konstnär af någon betydenhet, som var verksam i Sverige.

Inom måleriet representeras salongstonen af parisersvenskarna —
Lundberg, Lafrensen, Roslin, Pasch d. y. Representanter för svensk
borgerlighet äro bland porträttmålarne Per Krafft d. ä. och Elias Martin.
Per Hilleström inför den borgerliga genren i svensk konst, ger trovärdiga
bilder af stockholmska hem, tevisiter, damer vid sitt broderi, vid gitarren
eller boken eller sysslande i kök och skafferi, målar med ett ord »de låga
delar af lefnaden», som enligt Ehrensvärd ej äro värdiga en plats i konsten.
Elev af Boucher, blef Hilleström närmast en svensk Chardin, som likväl
saknade sin förebilds säkra smak och koloristiska känslighet. De första
svenska arbetarskildringar — bilder från grufvor, smedjor, bondstugor— ha
Hilleström och Pilo till upphofsmän. Bonden Per Hörrerg, som från
yrkes-målare arbetade sig fram till konstnär, sysselsatte sig däremot jdterst föga med
det samtida lifvet. Han fick sin betydelse genom sina många altartaflor, ofta
med figurrik komposition och rik arkitektonisk inramning. Koloriten är
mörk men stark och effektfull.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free