- Project Runeberg -  Nordisk mythologi. Gullveig eller Hjalmters och Ölvers saga /
57

(1887) [MARC] Translator: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Lofar (isl. lof-árr, antagligen af lofi handens inre sida eller
grepp) tyckes symboliseras med den händige spindeln, som syr,
spinner, väfver och virkar, samt utför skickliga och sinnrika konstverk.

När de tre elementargudarne Oden, Höner och Lodur (luften,
vattnet och elden) funno på marken, litet mäktande och utan
bestämmelse, Ask och Embla (man och qvinna), dem de förläna ande,
förstånd, blod, later och läte (röst) samt goda ögon (ett själfullt
lifsuttryck), så kommo desse gudar från Dvalens dvergfölje och
finna dem på stranden, der jättarne (vildmenniskan) fått sin
boplats. Redan häraf finner man en antydning, att mannen och qvinnan,
som visserligen liknelsevis nämnas med trädnamn, dock framgå ur
det animala riket från lägre till högre form. De ljusskygga och
misstänksamma dvergarna, hvilka sägas bo i jorden och i stenar,
äro icke så litet tecknade efter alla tiders arbetsklass, som väl
kan vara utmärkt skicklig i all konstfärdighet, men vanligen
saknar högre vetande och sannerligen behöfver, då den hållits i
träldom, både luft, ljus och sol för att likasom den frie odalmannen
och krigaren få en bättre fysisk skepnad.

Likasom dvergarne voro indelade i fyra följen (lið eg. härfölje),
så äro äfven menniskorna redan fördelade i fyra olika hus eller
gårdar, när Heimdall-Iring, enligt sagan om Rig, börjar sin
vandring på gröna och otrampade stigar och fortsätter den på räta,
banade och jemna för att grunda en bestämmelse inom samfundet åt
fyra ätter, nemligen 1) trälens, 2) den frie bondens, 3) krigarens eller
hersens och 4) jarlens ätt, hvarur framgick konungaätt,
konungavärdighet, konungadöme. I det första huset är dörren stängd eller
tillsluten (hurð var á gjætti, jfr dvergens namn af duri-gerr, durgr).
I det andra var dörren till öfre hälften öppen (hurð var á skiði).
I det tredje stod den på glänt och å dörrposten var ring (hurð var
hnigin, hringr var á gjætti
).

Med menniskan hade skapelsen fått sin krona, och verldsaltet
symboliseras med den stora, allt öfverskyggande asken Yggdrasel,
som har sin första rot i himmelen, i eldriket eller andelifvet, den
andra hos rimthursarna, der fordom var Ginnungagap, alltså i det
befruktade vattenriket eller den fysiska naturen, den tredje öfver
Nifelhem och brunnen Hvergälmer. Vid den första roten är gudarnes
heliga domsplats, och der är äfven Urdarbrunnen, så väl det
sinnliga som öfversinnliga lifvets urkälla. Under den andra är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:47:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nmgullveig/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free