- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Sjette bind /
218

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

domme, ligesom en skælmsk Sammensværgelse til Fordel for
Elskeren. Det bele er en „Skærsommernatsdrøm“, dog paa
antik Vis fremstillet ved roligt Dagslys1).

Den Rigdom af Personifikationer, som den antike Kunst
har til sin Raadighed, kommer paa hundrede andre Maader
frem ogsaa i Malerkunsten, skjønt for det meste mere spredt
end her. Det er aabenbart, at dette Element
gjennem-gaaende maa tjene til at dæmpe Udtrykket af Situationen i
den enkelte Figur selv: det tager det jo ligesom ud af
Subjektiviteten og stiller det objektivt ved Siden af Personen som
en anden Figur. Det tjener saaledes til at frelse den
ethi-ske Holdning i den Figur, som ellers skulde fremstilles i
Pathos; og det gjør paa samme Tid selve den Naturkraft,
som har Personen i sin Magt, til en Guddom og omgiver
den med Guddommens Værdighed.

Vi have nu betragtet de to modsatte Retninger, som
brydes i den antike Malerkunst, og hvis Brydning netop i
den er særlig paafaldende og næppe kan undgaa nogen
opmærksommere Betragtning, i hvor vel den ogsaa kan skønnes
i den øvrige antike Figurkunst. Til den ene Side en
Stræben efter at give det fulde Udtryk for Personens Hengivelse
i den i Øjeblikket givne Situation og dens Pathos; til den
anden Side en Opfattelse af Personen væsentlig udenfor be-

*) Helbig siger: Das Colorit dunkel wie im Dämmerlichte. Dette
Indtryk mangler ikke Foranledning; men jeg tror alligevel
bestemt, at det kommer af den moderne og af Tiden allerede
mørknede Fernis, som Billedet har faaet. Uafhængig af Helbigs
Bemærkning har jeg lige over for Originalmaleriet noteret, at der
slet intet Forsøg var gjort paa at give natlig Belysning. — En
sjælden Gang giver forresten den campaniske Malerkunst virkelig
en Antydning af natlig Stemning i Koloriten, saaledes navnlig paa
det ovenfor omtalte Maleri af Endymion og Selene. Men det er

— vel at mærke ·— kun en ganske let Antydning, aldeles ikke
nogen Fremstilling af Nattens Skygger paa den moderne
Malerkunsts Vis. Dette er af særlig Betydning med Hensyn til den
rette Forstaaelsc af nogle Udtryk i den antike Litteratur (f. Ex.
hos Philostrat) om malerisk Gengivelse af natlig Belysning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:59:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr6/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free