- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Sjette bind /
219

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stemt Situation, eller Udtrykket for Situationen givet som
en lettere Accidens, der lader Skikkelsens rolige, ethiske
Holdning uanfægtet. Historisk maa vel den førstnævnte af
disse Retninger betragtes som en Eftervirkning af
Alexander-Tidens og den tidligere Diadoch-Periodes Kunst, der ganske
særlig liar gaaet ud paa det pathetiske; den sidstnævnte er
vel mere at opfatte som en gjennembrydende Virkning af
hele den antike Kunsts oprindelige og almindelige
Grundstrømning, der til ingen Tid sattes helt ud af Kraft, og
som henimod Slutningen af den romerske Republiks Periode
atter vandt Overtaget.

Dybest i den antike Kunst ligger nemlig den ethiske
Opfattelse af Mennesket. Det som Oldtiden satte størst
Pris paa hos Mennesket, var, at det bier sig selv ligt.
Denne Sammenhæng med sig selv er det paalidelige j
Menneskets Væsen og det som udgjør hans Værdighed i
Forhold til andre. Det er Afglandsen af den, som giver den
antike Figurstil dens Fasthed og Højhed. Situationen
betegner netop Menneskets Forskellighed fra sig selv; den
skifter med Øjeblikket, den drager hans Væsen til hundrede
forskellige Sider, endog ud over Ligevægtspunktet. I den
ægyptiske Statue have vi et Billede af Mennesket, hvori al
Forandring i Tiden væsentlig er underkjendt, og hvor
Menneskets Lighed med sig selv er opfattet stivt, absolut,
doktrinært. Denne Unaturlighed ophævede Grækerne, idet de
gjennemførte den frie Bevægelse sandt og kunstnerisk og
førte Menneskets Skikkelse ind i et indholdsrigt Samkvem
med andre Mennesker. Men netop i dette vilde de, at
Mennesket skulde vise sig som det, der bevarede Ligheden
med sig selv.

Deri ligger, som vi gjennem bestemte Exempler fra
Malerkunsten have set, dog atter en Fare for, at det enkelte
Menneske skal blive staaende midt i Samkvemmet som en
halvt ensom Skikkelse, om end som en Gjenstand for
Beundring. Hint Krav til Identiteten med sig selv, Blikket for
den rette Linie, der angiver Livets Konsekvens, er vel det
ethiskes Begyndelse, men ikke dets Fuldendelse. Den
egentlige og vanskelige „Kunst“ i Livet bestaar dog i, at Per-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:59:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr6/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free