- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Sjette bind /
229

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

er det kun det frigjorte, ideale Udtryk for den lettende og
løftende Magt, som er i al Glæde, og en frejdig Higen efter
end større Glæde. Der er her intetsomhelst af det ængstelige,
som i Middelalderens himmelvendte Skikkelser, paa hvem
Bevidstheden om den uendelige Afstand mellem Himmel og
Jord, en Afstand, som Jordens Børn ikke ved egne Kræfter
kunne tilbagelægge, synes at virke med nedad knugende,
tilbage drivende Magt; heller intet af den gjennemglødede
og smilende Fortrolighed med Himlens Salighed som i
Correggios Engle. Overhovedet er der lige saa lidt her som
ellers i Antikens Figurer gaaet Ild i Subjektiviteten. Men
paa den anden Side er der heller aldrig her noget
overspændt eller usundt i Følelsen, som det vel kan hænde for
den moderne Kunst. Det er ikke her Stedet til i
Almindelighed at fordybe sig i Modsætningen mellem det antike og
det christelig-moderne Følelsesliv. Men da jeg tror, at man
bør tilskrive Betragtninger, som uvilkaarlig paatvinge sig
Tanken paa Stedet selv, en vis oplysende Betydning, selv
om der er noget af Tilfældet, af Sted og Lejlighed betinget i
dem, vil jeg til Slutning sammenligne disse antike Billeder
af Glæden i dens højeste Potens med et tilsvarende
christe-ligt, som man lærer at kjende i den moderne Malerisamling
i Museet i Neapel.

Det er et Vandfarve-Maleri, som tilskrives Correggio —
om det er med Rette eller Urette, er i denne Sammenhæng
ganske ligegyldigt, da det i hvert Fald er et talentfuldt
Værk af italiensk Renæssance og et fuldt gyldigt Dokument
for dens Følelsesmaade *). Det forestiller Madonna, staaende,
omsluttende Christusbarnet i sin Favn. Den
Kjærligheds-brynde, hvormed det lille Barn stirrer op i Moderens
Ansigt, er ikke alene uantik, men i høj Grad naturstridig og

’) Jfr. Julius Meyer, Allgemeines Künstler-Lexikon, I, S. 446, No. 22 b.
Forfatteren af vedkommende Artikel og af et bekjendt Værk om
Correggio, J. Meyer selv, vil ikke anerkjende, at Billedet virkelig
er af Correggio. Derom er der ingen Opfordring til at disputere
ber; men jeg vil dog bemærke, at paa mig, som kjender Correggio

i hele hans Omfang, har Maleriet gjort Indtryk af at være af
ham.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:59:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr6/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free