- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
86

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

F. W. SCHOLANDERS SKRIFTER.
fullhet och konstnärlighet i poesien, och den poetiska uppfattningen
kan ledas på afvägar, om man af öfverdrifven grannlagenhet låter
förleda sig att antingen med tystnad förbigå eller med några intet
sägande loford omnämna arbeten, där konstnärsfantasien visserligen
med en viss käckhet gifver yttre situationer och framför alt arti
stiska accessoirer, men icke egentligen tilltalar genom drag, som po
etiskt värma ett människohjärta, och icke häller på äkta konstnärligt
sätt öfverväldigat materialet.
Af de tvänne novellerna, hvilka bägge äro utmärkta, är Casa Po
lidoro den yppersta, ty den eger mera enhet och upplöser sig ej,
såsom den andra berättelsen, i en serie fristående bilder. Man finner
i »Casa Polidoro» stora förtjänster med afseende på teckningen af
yttre föremål; författaren visar sig, såsom vanligt, lycklig i formgif
ning och färg, när hälst det gäller att beskrifva ett stadskvarter, ett
renaissance-palats, den inre anordningen af en romersk bostad, dräg
ter o. s. v. Men han eger äfven stor förmåga att göra sina person
ligheter åskådliga; den gamla grefvinnan Spadacadente, läkaren Sa
vetti, hofmästaren Gaetano äro alla tecknade med säkra drag, och
de stå lifslefvande för vår inbillning. Själfva ämnet, på en gång
vidrigt och fantastiskt, är behandladt med en klarhet, som påminner
om Hoffmanns sätt att gifva tydlighet och linieskärpa åt sina säll
samma bilder. Det är romantik, men romantik med fasta konturer,
såsom i »Nachtstucke». Trenne egenskaper göra ock, att »Casa Poli
doro» kan hänföras till nyromantiken. Först och främst är, såsom
nämdes, ämnet sällsamt; för det andra framställes individen här som
lekboll för plötsliga, underbara inflytelser: redan den förre innehaf
varen af Biichlers bostad har ju gripits af samma demoniska passion,
hvilken hemsöker honom själf; för det tredje felas här lika litet som
hos Hoffman en person, som är fattad af en fix idé: Savetti fullföljer
en sådan idé med en galnings oböjlighet, en inkvisitors grymhet.
Scholander har för öfrigt i »Casa Polidoro» på ett sätt, som ofta stöter
oss tillbaka, tecknat det gräsliga ; en fullkomlig likstank är utbredd
öfver novellen, och enskilda, karakteristiska uttryck och skildringar
kunde måhända hafva något mildrats. Med sina alldeles oskrädda
ord skulle denna berättelse rent af förefalla oskön, därest icke fan
tasiens styrka och djärfhet komme oss att glömma alla betänkligheter,
därest icke vidare konstnärligheten i utförandet altjämt väckte vår
beundran, och därest icke shitligen det vidriga här blifvit förbundet
med ett annat element, som just är egnadt att låta själfva fulheten
få estetisk betydelse, nämligen det fruktansvärda. Konsten känner
nämligen tvänne medel att inom sitt område upptaga skönhetens egen
fiende, det fula; det ena medlet är komisk behandling, det andra för
bindelsen med det fruktansvärda, en förbindelse, som öppnar utsigter
mot det sublima och det tragiska. Ofvergångarne äro här mångfal-
86

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free