- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
338

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTSAMLINGARNE PÅ SÄFSTAHOLM.
des hendes öjne med tårer; hun vender blikket opad og gör en be
vægelse med sin höjre’ hånd. som om hun drog himlen til vidne på
sin uskyld og bad om værn for den. Hvor det er stort og stille op
fattet! Ingen hæftighed, ingen lidenskab forstyrrer det rolige indtryk
af hendes rene skönhed: det er den, som det har været malerens ho
vedopgave at skildre, i forhold til den træder billedets dramatiske
indhold mere tilbage som noget underordnet. Billedet er nok så me
get en af Titiaus hyppige forherligelser af den kvindelige skönhed
for dens egen skyld som en fortælling af den bibelske historie. Dog
er der her en virkelig forening af disse ting.
Det må indrömmes, at Susannas figur i det hele og i det enkelte
er en aldeles üblandet titiansk type. Det lange, rødlige, småkrusede
hår, det runde hoved, den korte, fyldige figur, hænderne med den
brede, fyldige mellemhånd og de lange, tilspidsede fingre, hele lege
mets blonde kolorit, som i det brede lys viser sig næsten uden skyg
ge i alt dette genkender man fuldkomment mesterens særegne
smag. Men desværre er denne figur ikke godt bevaret og ingenlunde
fri for overmaling, især hovedet er.tydelig blevet flovere i form og
dumpere i farve end Titian har ment det. Havde man kun denne figur til
bage, vilde jeg næppe være subjektivt sikker på, at billedet ikke var kopi.
Derimod tror jeg at genkende Titians egen pensel i hele dens oprin
delige friskhed i partiet bag Susannas ryg, den ene gubbes røde dragt,
hans hår og pelskrave, allermest pelskraven. Bægge gubberne ere
fortrinlig karakteriserede figurer; deres udtryk, især den bagestes, er
vel gengivet med straffende humor, men dog med en vis nobel mo
deration, som er ejendommelig for den störste og bedste italienske
kunst.
Jul. Lange.
324

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free