- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
337

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTSAMLINGÅENE PÅ SÄFSTAHOLM.
for en privatsamling ganske ualmindelige kunstneriske og historiske
interesse. Dertil høre da fremfor alle de tre malerier, som tilskrives
Titian, og som virkelig ere af ham. Æventyr, vil man sige,
Titian i en skandinavisk privatsamling! Det minder alt for meget om
de »ægte Rafael’er», som en ivrig samler i København foreviste i sit
kabinet, pg som han fortalte, at han havde købt et sted på Amager.
Det samme sagde jeg til mig selv, da jeg kun havde hørt om disse
Titian’er og ikke set dem; det er ene og alene billederne selv, som have
omvendt mig fra vantro til tro. Og for så vidt som jeg overhovede
tör göre min mening om slige ting gældende, tör jeg det i dette
spörgsraäl, da jeg, ikke mindst i de senere år, har haft lejlighed
til at se en mængde af Titians ypperste værker og har studeret dem
med störste grundighed.
Det af de tre malerier, som vilde være sikrest på at blive aner
kendt som et origiualværk af den store mester, er portrættet nr 218
(afbildet i lystryk). Hovedet er vel noget forvasket, medens andre
partier, hånden og landskabet i baggrunden, stå fuldkommen friske
og vel bevarede. Således som det er, er det endnu et mesterværk
af ypperste rang, ej alene et ægte portræt af Titians hånd, men vist
nok et af hans skönneste, udmærket ved al den dybde og adel i op
fattelsen,’ som er ejendommelig for de störste mestere fra det 16:de
århundredes begyndelse, og som ingen senere tids mestere har kun
net göre dem efter. Den lille »hvile på flugten til Ægypten» bærer
endnu i behandlingen af den nögne barnefigur sikre spor af Titians
originale pensel; men for øvrigt får man kun et mere almindeligt ind
tryk af mesterens ejendommelige komposition og ånd, da det i væ
sentlige partier synes at være slemt overmålet.
Det tredje maleri endelig, Susanna og de to ældste fra Babylon,
er et kunstværk af en ganske særegen betydning, hvis historie bör
efterforskes skarpere og omhyggeligere, end dr. Looström, i det han
affattede katalogen, har haft lejlighed til, og end jeg nu har lejlighed
til. Hvis det er af Titian, hvad jeg sikkert tror, må det endog reg
nes til hans vigtigere frembringelser og giver væsentlige bidrag til
hans karakteristik. Man ved, at han har behandlet dette æmne iet
maleri, hvis spor nu ellers er tabt, men hvis minde er bevaret i et
gammelt kobberstik af I. B. Cavalleriis, som jeg desværre ikke ken
der, og som ikke findes på den kgl. kobberstiksamling i København.
Er det hint gamle maleri, som Bossi der må have haft særlig go
de venetianske forbindelser har fået fat på, og som nu er havnet
i en samling midt inde i Sverige ?
Susanna, en ganske ungdommelig figur (billedets ramme afskærer
den under hendes knæ), sidder i haven under yinløvet, nøgen, i det
hun vil stige ned i badet. Idet gubberne nærme sig hende bagfra,
og hun mærker den enes berøring og hører deres hviskende tale, fyl-
323

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free