- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
355

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OG BEN TIDLIGERE FIGURKUNST I NORDEN.
en höjere kulturs tilbeliör ? Hvad har da oprindelig givet den denne
plads i kulturen, og hvorfor er det så magtpåliggende for menneskeheden
at det bevarer den? Svaret herpå er let nok at give: Skulpturen er
intet andet end et udtryk for menneskets interesse for den organiske
skikkelse, og först og sidst for menneskets egen skikkelse og dens ideal.
Når Sergel nævnes blandt skulpturens reformatorer, så beror det vigtig
ste, det mest afgørende herved på, at han havde et nyt blik på menne
sket og forstod at gennemføre denne opfattelse i sin særegne kunst
form.
Som fremstilling af mennesket er billedkunsten et integrerende led
i menneskehedens arbejde på alsidig opfattelse af det menneskelige, dens
arbejde på selvbevidsthed. Hvor billedkunsten ikke udforer sin del af
dette arbejde, der mangler den menneskelige selvbevidsthed et af sine
organer.
Dette må nu netop siges at have været tilfældet så vel med den
svenske nation som med Nordens øvrige lige indtil det slægtled, som
Sergel tilhørte, og hvis störste kunstner han var. Det skandinaviske Nor
den ligger så fjærnt fra de lykkelige himmelegne, hvor mennesket först
var faldet i undrende henrykkelse over sin egen skikkelses herlighed, og i
kraft deraf havde skabt billedkunsten, hvis tradition derefter fra Middelhavets
indre hjörne af langsomt, stødvis, med afvexlende pauser og fremarbejde
havde fortsat sig ad mange underlige veje, men især dog langs med Europas
kystlande. Sagen havde alligevel havt sin forhistorie i Norden, som det
er værdt til en indledning at kaste et blik på, så meget mere som det
med rette kan göres i al korthed. Man kan vel med en vis föje sige,
at den tidligere kunst i Norden ikke er den rette indledning til Sergels
kunst, fordi denne fik sin egenlige fart og retning ved et nyt forhold til
den almindelige europæiske tradition; men på den anden side fik dog
selve overgangen fra det, som han kom fra i Norden, til den sydlandske
tradition, hvis kilder han øste af, en særegent bestemmende indflydelse
på hans kunstnerliv. Desuden har en tråd af Nordens åndshistorie vel
altid krav på Nordboens opmærksomhed.
Pivad fandtes der da tidligere her oppe af billeder af menneske
skikkelsen? Meningen er naturligvis ikke her at gennemgå alt, men
kun at påpege de vigtigste omvekslinger i skæbnen, som denne sag havde
gennemgået i Nordens lande, i det jeg mest holder mig til exempler,
som ved mine besøg ved Nordens vigtigste kunstmonumenter og samlin
ger have forekommet mig som de mest betegnende.
337

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free