- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
455

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JUL. LANGE.
Men der er jo så meget i fortidens åndsliv, på hvilket man ikke tör
anvende de distinktioner, som bagefter ere udviklede til den höjeste
skarphed: historisk må man se tilbage til, hvor udvortes og hvor let
fortiden tog det med slige ting, og vogte sig for at stævne Sorgel
f. ex. for Sören Kierkegårds domstol. Hans negative forhold til Kri
stendommen forhindrede ikke, at han i sit store alter-relief af Opstan
delsen til Adolf Fredriks kirke udtryktc en virkelig mægtig stemning.
Som raed tordenbrag sprænges dødens og støvets fængsel, ogMenncskcns
Sön svæver opad mod lys og herlighed en forestilling, der griber
enhver idealistisk ånds fantasi, hvorledes hans trosbekendelse end ly
der. I dette værk slatter Sergel sig til det bedste af den italienske
kunst man tör måske nærmere tænke på malerkunsten end på pla
stiken fra det 17de århundrede; englene der åbne sarkofagen, have
ganske det ejendommelige, sjælfulde, sympathetiske udtryk, som vi
kende fra den italienske Kenaissance. Det samme gælder om de
knælende passious-engle, han modellerede som statuer til Klara kirke
i Stockholm og til domkirken i Karlstad eller i hvert fald om én
af dem; ti udtrykket er ikke lige ægte og inderligt i dem alle.
Atter ved andre værker krævede man af kunstneren, at han skulde
göre sin i antikens og Sydens skole udviklede plastik til tolk for den
svenske patriotisme, for nationens store historiske minder. Der lå i
dette krav en modsigelse, som var vanskelig at beherske.
En opgave af denne slags gik i arv til ham efter hans lærer L
’Ar
chevesque. Dennes monument over Gustaf Adolf var egenlig ikke
blevet færdigt: på fodstykkets bagside skulde der endnu anbringes
en rig trofæ, og på forsiden en gruppe, som skulde hædre mindet om
Axel Oxenstjerna i forening med mindet om kongen. Dette gav an
ledning til, at Sergel modellerede gruppen af Oxenstjerna og historiens
muse, i omfang hans störste værk, og, som alt hvad der kom fra hans
hånd, et distingueret og mærkeligt arbejde. Gruppen blev dog aldrig
anvendt efter sin bestemmelse, ikke engang støbt i bronze; den fuld
førte model opstilledes 1832 i den østre port af Stockholms slot.
Men inden vi nærmere betragte denne gruppe, må vi klare det
spörgsmål, om den helt kan kaldes et værk af Sergel.
I Nationalmuseet findes foruden en terrakotta-model i mindre må
lestok af gruppen tillige en lille skitse af hele monumentet, som det
var påtænkt, med Gustaf Adolfs statue foroven og gruppen og tro
fæen på fodstykket. Nyblom, som går ud fra, at hele denne skitze er
430

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free