- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
464

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OG DEN TIDLIGERE PIGURKUNST I NORDEN.
Rcnaissancen .og don franske skulptur. Derover vil fremtiden vel
atter kunne kaste mangt et nyt lys; men så meget tror jeg allerede
nu at turde fastslå, at man tidligere har betragtet ham i noget for stor
almindelighed som en efterligner af antiken. Derpå gik vist nok hans
stræben rid, men han hang med stærke rødder fast ved den moderne
tradition.
Idet jeg skuer tilbage på hans hele kunstnervirksomhed, fremstiller
der sig for mig billedet af en ånd, som ingenlunde lod sig nöje med at
tage sine opgaver efter det mål, hans samtid væntede og krævede, men
efter sin egen genius’s tilskyndelse gik langt dybere til bunds i dem og
derfor meddelte tidsalderen en ny målestok på sit område. Med sin
sjældne naturbegavelse hørte Sergel dog aller mindst til de faciles legio;
han advarede også andre mod at betro sig til en facil frembringelses-
ævne. Selv om han havde fået lov til at leve i Italien, havde han måske
næppe udviklet nogen meget yppig produktion; han skulde måske have
haft ondt ved at indfri løftet om at hjemsende en statue hvert år. Der
er to slags typer af store kunstnere. Den ene repræsenteres f. ex. af
Lionardo da Vinci: det er de line, gennemtrængende, efter den höjeste
fuldendthed stræbende naturer, som derfor vanskelig tilfredsstille sig selv
og ikke frembringe meget. Den anden repræsenteres f. ex. af Rafael;
det er gudernes yndlinge, de rige fantasier, hvem en produktiv ånd ind
giver mere, end hånden kan udføre, og som derfor ikke alene have nok
til sig selv, men til en hel skole. Til den første af disse typer hørør
Sergel, til don anden Thorvaldsen. Sergel var mere en Nureddin end
en Aladdin.
Medens opfattelsen af Thorvaldsen sikres ved de brede masser af
frembringelser, ved de mange og store kompositioner, mellem hvilke man
hurtig finder de klare og konsekvente linjer, der omskrive profilen af
mesterens fysiognomi 1, må man ved Sorgel ængsteligere stave sig frem
fra den ene enkelte figur til den anden. Han er mere en ny mand lige
overfor enhver ny opgave. Derfor er det også vanskeligere at tegne et
samlet psykologisk karakterbillede af ham som kunstner. Det er åben
bart, at Sergel aldrig fandt den overordenlige indre sikkerhed i sin kunst,
som betegner Thorvaldsen: han var og blev mindre afgæret og afklaret
end denne. Vi have allerede nævnet træk af Sergeis produktion, som ligge
1 Thorvaldsens kunstner-karakter har jeg forsøgt at skildre under samme
synspunkt som Sergel’s i en afhandling, der for en stor del er offentliggjort som
en række af 10 artikler i ugebladet Ude og Hjemme, sidste halvdel af 1881 og be
gyndelsen af 1882.
439

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0474.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free