- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
618

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ESTETISKA FRÅGOR.
den italienska guldsmedskonstens utveckling och med en konstnärs be
gåfning och skapareförmåga utfört kopior efter och restaurering af de
bästa förebilder af guldsmedsarbete från äldsta tid ned till den mo
derna. Till hans enskilda museum är det lätt att få tillträde för en
hvar, som har intresse för saken, och man torde då komma i tvekan,
huruvida man skall föredraga de antika exemplaren eller de formfull
ändade mästerstycken, han själf frambragt, där hvarje detalj är utförd
med en omsorg och en finhet i teckningen, som i de små proportionerna
synes nästan mirakulös, och där färgad emalj och ädla stenar äro an
bragta med ett skönhetssinne och en värdighet, hvartill man ej finner
make någonstädes i Europa. Också räknar han själf likasom alla
handtverkare af hans art sitt handtverk bland de sköna konsterna
och använder en obegränsad tid för att fullända hvarje arbete till sin
egen belåtenhet.
I Italien börjar man likasom hos oss äfven att ifrigt efterbilda de
antika mönstren i spetsar, kyrkobroderier o. s. v. De af våra damer,
hvilka med intresse för fruntimmersarbeten undersökt, hvad i den vägen
finnes att tillgå i Italien, veta bäst, huru långt rikare i uppfinning och
huru måttfullt i färg och guldsirater man i Italien utfört och ännu utför
liknande arbeten, i jämförelse med förhållandet inom det öfriga Europa.
Hittills har hos oss medvetandet slumrat om den stora betydelse,
som ett utveckladt haudtverksarbete kan ega för så väl det privata
som det offentliga lifvet. Sedan en så öfvervägande del af det mänsk
liga arbetet nu besörjes af maskiner, och sedan en hvar för billigt pris
kan köpa sig en mångfald af olikartade föremål, säger det sig själft,
att icke så synnerligt många sätta värde på den konst, som endast
visar sig, där det personliga handlaget har format produkten. Alt arbete
för hand måste naturligtvis bli så mycket dyrare än maskinarbete, att
blott den rike har råd att skaffa sig det, i fall han föredrager att ega
en sak af verkligt konstnärligt värde framför ett dussinarbete. Men
det är hos oss rätt ofta fallet, att äfven den rike föredrager en mång
fald af öfverflödsartiklar, maskinmessigt utförda, utan smak eller för
stånd, framför det att hederligt betala ett verkligen värdefullt
haudtverksarbete. Med industrien, hvilkens välsignelse ju ligger däri,
att den för godt köp afhjälpt tusendens behof och lemuat dem deras
förnödenheter, har också följt denna öfversvämning af intet sägande och
till intet tjänande, dåliga godtköpsartiklar, som nu är så allmän. För
att föredraga de bättre alstren af handtverket, fordras det, att vi lägga
581

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0628.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free