- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
617

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

H. A. N
från föräldrar till barn och därför blifvit dem likasom medfödda. Att
alt bevarande och fortsättande af nationel karakter i handtverk och
slöjder har sin stora betydelse, måste anses som en afgjord sak; men
häri som i alt annat bör man undvika att inskränkt hålla på sitt eget,
utan man bör med uppmärksamhet och lärvillighet upptaga, äfven hvad
andra länder hafva att bjuda.
Det af Europas land, som är lyckligast utrustadt, hvad konsten i
handtverket beträffar, är Italien. Där utgöras de nationella traditio
nerna ej blott af produkter från den fjärmaste och närmaste historiska
tiden, utan äfven i mångfaldiga skatter från de stora kulturperioderna.
Det gifves knapt ett handtverk, som ej på sin tid i Italien stått på
höjden af hvad dess egen natur kräft, och den mängd af fullt oskadda
alster i alla handtverksgrenar, som ännu i dag öfveralt där finnes, be
reder folket lättare tillgång, än fallet är hos något annat, att direkt stu
dera sina förebilder. Därtill kommer också folkets medfödda skönhets
sinne och stora färdighet i behandling af särskilda nödvändiga materia
lier. De otaliga dekorationerna på kyrkodörrar, portaler och korstolar
gifva de italienska träskärarne tidigt smak för det skönaste, som renais
sancen i sådan art frambragt, och följden däraf är också, att ännu i
dag de italienska träsnidarne handtera knifven med en kraft och lätthet,
hvartill man knapt på något annat ställe i Europa finner maken. Hög
och låg relief aflösa hvarandra och utföras med lika stor fullkomning.
Medan deras högrelief nästan alldeles springer fram till rundade figurer,
hafva italienarne en förmåga att lägga den låga reliefen så flack och
lätt, att löf och blomsterblad tyckas genomskinliga som naturens egna
alster. Deras fåglar flyga, deras delfiner vältra sig, och med en out
tömlig fantasirikedom slingra sig de gratiösa ornamenten i hvarandra.
Särskildt kan man äfven iakttaga den stora finess och takt, hvarmed de
anbringa guld, så att det aldrig spelar den plumpa rollen af dyrbarhet
och penningevärde, utan användes sparsamt som solglimtar. Till och
med på de simpla intarsia-arbeten, som man för godt pris skaffar sig
i Sorrento och Neapel, ser man den medfödda känslan för rumfyllning
och färgfördelning; hos deras mera kultiverade handtverkare stiga
oO 7 O
detta slags arbeten till rang med konstens egna. Den elegans i orna
mentering och värme i färgen, som de här förstå att använda, visa
bäst, hvilka beundransvärda förebilder de haft att arbeta efter.
En genomgående reformation i guldsmedsarbetet har Augusto Ca
stellani framkallat i Rom. Han har med en lärd mans omsorg undersökt
580

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0627.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free