- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
56

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

56

en Steubens, en Decaisnes historiske Malerier, da seer man
let, at de skarpt adskille sig fra den ældre Skole, at de i
Grunden ere Genrebilleder, der søge deres største Fortje=
neste i at være grebne ud af Livet, idet de overalt sætte det
Characteristiske ved Tiden og Situationen som Fremstillingens
høieste Opgave.«’)

Aubers musik er ogsaa »Genrebilleder, grebne ud at
det friske bevægede og legende Liv. Derfor sidde nu Alle her
i Chaumiéren og lvtte med opklarede Ansigter. Enhver af
dem har hundrede Gange hørt disse Melodier ; men det er
deres rette Kraft, at de stedse vende unge og sunde tilbake.
Auber er en Genius af samme Slags som Béranger og Paul
de Kock, og som Malerne Destouches og Vernet; de fatte
Harmonien i Døgnets Færdsel, de afspeile Nuet, inden
det stormer forbi, de lære Samtiden at begribe sig selv og
sine Tendentser. Om Auber gjælder allerede dette Udsagn :
toto cantabitur orbe, og en Sanger kan neppe ønske sig
nogen skjønnere Triumf.«-)

Det har været et stort øieblik for Welhaven, da han
blev vidne til denne vekselvirkning mellem kunsten og livet.
Mon det ikke denne sommeraften har dæmret for ham at
ogsaa han vilde skape verker med dyp og tonende gjenklang
i det levende liv, saa »den skjønne Triumf« blev hans: toto
cantabitur orbe. Han anet vel ikke dengang, ung, som han
endda var, at en hel række av de indtryk han denne som*
mer tørstig drak ind, de skulde bli liggende golde og
ubrukte, fordi en karrig skjæbne lammet hans kræfter, saa
han ikke kunde bruke dem fuldt ut. Men han forstod det,
da han skrev digte som Æbletræet og Det tornede Træ.*/
Allikevel eiet Welhaven særlige betingelser for forsk*
ende at trænge ind i menneskelivets dybder.

!) Sst. nr. 531. 2) Sst. nr, 174.

*) Sml. Welhavens brev til Ingemann (med digtsamlingen fra 1838)
hvor han sier at hans digte »indeholde Spirer til større Produc*
tioner, som under denne ublide Himmel maaske aldrig komme til
Modenhed.« (Løchen : Welhaven, s. 236.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free