- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XX. Finmarkens Amt. Anden del (1906) /
305

(1885-1921) [MARC] [MARC] Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OVERTRO.

305

kjør og bringe sin madmoder melken. Den kaldes paa islandsk
tilberi eller snakkr. Sandsynligst er vel, at finnerne har faaet sin
tro om «smørkatten» fra to kanter, baade fra kvæner og nordmænd.

Saakaldte smørkatte, smiera-gatto, er ogsaa betegnet som
en tjenende aand, der bar melk eller smør fra andres kjerner
over i sin herres.

Det vides ikke i Kistrand, at nogen fin har troet, at en
anden fin har havt en saadan smørkat i sin tjeneste. Om enkelte
end har troet paa et saadant troldvæsen, saa gjætter man dog
helst paa kvænske fruentimmer, naar smøret kommer bort.

Dog er følgende finsk beretning:

Har man en kniv, sammensveiset af 3 sverdspidser, som
har været benyttede i krig, kan man kjende smør, der er samlet
af smørkatten. Naar man skjærer i smøret med denne kniv,
kommer der frem en bloddraabe i snittet, hvis det er
smør-kattesmør.

En lignende tro har man fleresteds i Norge om visse knive
og troldkjærringsmør.

Efter Fellman befordrede smiera-gatto god smørafkastning.
For at faa istand en smørkat, bar man sig ad paa forskjellig
maner.

I norsk Finmarken tullede man, efter Fellman, noget
uldgarn om en pind, saa at den flk form af en liden fugl, en sort
kat eller en sort mus; begge disse sidste former fandtes ogsaa i
endel egne i Finland, der støder op mod Finmarken. Medens
dette arbeide stod paa, gik kvinden frem og tilbage med
vuggende gang.

Materialet rystes flittig, medens kvinden siger: «fødes, fødes
smørkat.» Dette gjentages i det uendelige, medens rystningen
foregaar. Andre skal have lagt til: «jeg giver dig, du stygge
smørkat, min sjæl og min krop.»

Til den nordlandske troldkat siger troldkjærringen, naar hun
har knadet den sammen af fløde og ladet sit eget blod dryppe
ned i deigen:

«Nn har jeg git dig kjod og blod —
fanden give dig liv og aand!»

Og straks triller troldkatten afsted og tager fat paa sit
arbeide.

Gjør hunden, kommer der uvelkomne gjæster eller
ubehagelige tidender, og der kan ogsaa ventes et uheld for huset; særlig
hvis en af husets folk gaar til baaden for at reise, og hunden
følger med til stranden og sætter sig til at hyle efter dem.

Dette er ogsaa norsk tro.

Enkelte hunde har en prik over hvert øie og kaldes fire-

20 — Finmarkens amt II. .

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:52:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/20-2/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free