- Project Runeberg -  Nylænde : tidsskrift udgivet af Norsk kvindesagsforening / 9. aarg. 1895 /
117

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - No. 9. 1ste mai - Kvinderne og sædelighedslovgivningen (Bernt Støylen)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Er det i Bibelen man søger sine grunde for sagen, siden man
regner den for en menighedssag?
Det kan jeg ikke tro; thi mange lærde og troende mænd er alvor
lig mod det. Jeg har tænkt en hel del over dette og prøvet at studere
min Bibel ogsaa med dette spørgsmaal for øie; men jeg har ikke
været istand til at finde nogeu bibelsk grund jor dette krav —
tvertimod.
Vi mindes alle Kristi optræden mod dem, som vilde have ham til
et foi dømme kvinden, som var greben i hor. Kristus afviste dem.
Han vilde ikke fordømme den ene, naar alle de andre skyldige gik fri.
Jesus tog sig af toldere og skjøger og aandede kjærlighed og haab
ind i deres bjærter, og synderinden i staden var for ham tkke en for
bryderske, som man skulde sætte paa straf, men en sønderreven sjæl,
som trængte lægedom, og som han for alles øine satte høiere end den
egenretfærdige farisæer. Det vil slet ikke passe ind i Jesu billede, at
han skulde sætte sine tjenere til at straffe synderinderne i staden og
derimod lade deres medskyldige og forførere gaa fri.
Hvorfor skal da vi, som gjerne vil følge ham efter, indlade os paa
sligt noget?
„Men det er vel en eller anden mosaisk forordning dette, som man
saa har taget med sig ind i kristenheden ?;‘ spørges der.
Nei, seiv gamle Moses, som levede i en barbarisk tidsalder gik
dog ikke med paa sligt, hvor barbarisk man end siger, nogle af hans
love var; thi Moses var en saare retfærdig mand. Hans love paabyder,
at naar en mand bedriver hor med en anden mands hustru eller tro
lovede, skal baade manden og kvinden udryddes af Israel. Og
naar en mand træffer en pige og krænker hende, skal han tage hende
til hustru; )yhan maa ikke skille sig fra hende alle sine dage/1
Vil vi følge Mose lov, saa blir det nok tale om noget ganske
andet end at straffe de kvinder, som sælger sin ære, og lade de mænd,
som har forført dem, og som kjøber dem for sin uterlige lyst, gaa fri.
Seiv om langt flere af vor tids bedste mænd anbefalede dette krav,
kan jeg derfor ikke andet end anse det for et uretfærdigt og
ubibelsk krav.
Der er endnu mangt og meget, som jeg kunde have at sige om
disse spørgsmaal, men for denne gang har jeg talt og lettet mit hjærte.
Undes der mig tid og kræfter kommer jeg nok igjen. For der er
mange, som lider, og ikke for mange til at lette deres byrder.
Hamar 1895. Eders hengivne
Bernt Støylen,
sjømanclsprest.
Se omstaaende Side.
NylændE, iste mal 1895. 117

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 10 17:47:22 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nylaende/1895/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free