- Project Runeberg -  Nylænde : tidsskrift udgivet af Norsk kvindesagsforening / 9. aarg. 1895 /
140

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - No. 11. 1ste juni - Laura Marholm Hansson (Aasta Hansteen)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

øvrige arbeider bører man den dybeste sjeletone klinge saa tydelig og
beklemt. Der er et livligt, bevægeligt, nervøst liv i dem, som er sæl
somt afstikkende mod den kølige, ironiske ligegladhed eller den resonans
løse energi i hendes andre arbeider. I disse digtninger tinder man hendes
hele menneske og hendes fineste kvindelige trylleri; i de andre er det
hendes skarpe blik, hendes gode kritik, hendes sedelige opprørthed,
hendes træffende vid, som gør dem berømte. — 1 „Elfvan“ aflægger
Anne Charlotte Edgren, en af kvindefrigørelsens senere ledere, den
bekendelse: kvindens sjel — det er kærligbeden. I de svenske for
fatterinders falanx var hun den eneste, som aflagde den bekendelse/,
Laura M. H. faar tilsist glæde af fru Edgren som hertuginde af
Cajanello, trods dennes tidligere sejrrige indtrængen paa kvinde
frigjørelsens omraade; vi faar se, at hendes livs siste handling er en
rettroendes bekendelse i forhold til dogmet: Forstandslivet kan ikke
trives sammen med „kærligheden“.
„Fru Edgren fandt i sitt firtiende aar, hvad hun ikke havde fundet
hverken i det tyvende eller tredivte, kærlighedens store opplevelse. Den
ufrugtbare blev frugtbar, den magre yppig, kvinderettighedernes for
kæmperske sang de sanselige mysteriers højsang; og i de korte lykkens
aar, der snart afbrødes af døden, desavouerede hun hele sin lange,
nøgterne produktion/’
Og nu vender vi oss til den siste fremstilling, det siste portræt i
,,Kvindernes bog‘“, til ,,Den lærde kvinde":
,,Selvaabenbarelser kendte man tidligere fra mændene. Blandt
kvinderne mødte man dem ikke. Ikke før nu, da dette trætte aar
hundrede er paa heldingen. Og det er et af de sælsomste tegn hos
det nye, som kommer, at kvinden nu bliver sig intellektuelt bevidst
som kvinde, og kan sige, hvad hun er, hvad hun vil, hvad hun længes
efter. — Marie Baschkirtzews dagbog var en saadan aabenbarelse, der
ved sin fremkomst blev baaret som af langt henrullende sympatiens
bølger gennem hele Europa og endnu længer. Hvor den kom hen
kastede den sin gnist i kvindernes hjerter, der den brændte og brændte;
— de læste bogen i en förunderlig smertelig selvberuselse; overalt tra
disse blade, fulde af glød, energi, taarer og længsel steg de op mod
sig seiv. — Det var ikke nogen tung ydre kamp, som havde rykket
Marie Baschkirtzew bort i hendes fire og tyvende aar; — samtidens
kvindesjele, de utilfredsstillede og de, der ikke lod sig tilfredsstille,
kendte sig igen i hende; og hendes dagbog blev for mange en slags
hemmelig bibel. — Der gik en del aar, og der kom atter et saadant
bekendelsesskrift af en kvinde; ikke skrevet at hende seiv, men meddelt
af en veninde ud fra intime fortrolighedsudbrudd og aarelangt dagligt
samliv. Bogen hed: „Sonja Kowalewska, hvad jeg har opplevet sam
men med hende, og hvad hun har fortalt om sig seiv. Af Anne
140 Nylænde, iste juni 1895.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 10 17:47:22 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nylaende/1895/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free