Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
föra målararbetet, skaffar han sig dukar med extra
grovt korn för att detta skulle underlätta
punktuppdelningen (se fig. 56).
En punktuppdelning genom skrapning se vi
exempelvis hos Degas och hos Gauguin (se fig. 59) och
denna effekt är ytterst vanlig sedan duk över huvud
kom till användning. Ett utsökt exempel utgör
Ver-meers knypplerska (se fig. 33).
För att återgå till Tizian kan nämnas, att hans
bindemedel voro starkt hartsbemängda. Mastix och
venetiansk terpentin användas i stor utsträckning vid
målningen. Även vet man, att alun kom till
användning vid grunderingen för att förebygga lösning av
skikten i varandra.
Då man som Tizian utgick från mycket mörka
grunder var det av stor vikt, att undermålningen
gjordes tillräckligt nyanserad och framför allt
tillräckligt ljusstark. För Tizian var detta en självklar
regel. Hos eleverna kunde emellertid stundom hända,
att undermålningen försummades eller rent av
utelämnades i det man litade till oljefärgens täckande
formbildande förmåga. Mycket snart torde man
likväl ha upptäckt att man inte ostraffat uteslöt
tem-peran eller med tempera tillsatt oljefärg.1
Målningarna mörknade nämligen ofantligt och detta var
fallet med exempelvis åtskilliga av Tintorettos. I
kapitlet om undermålning har redan framhållits
hurusom oljefärg vid försåpningen blir mera transparant
1 överhuvud en korpuskraftig undermålning.
274
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>