Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
blick på detta färgmaterial säger oss, att de allra
viktigaste färgklangerna genom dessa pigments tillkomst
givits nya möjligheter av det mest märkliga och
revolutionerande slag. Vore det icke värt en
konsthistorisk undersökning att utforska vilka koloristiska
följder uppkomsten av dessa pigment haft för de
enskilda konstnärernas måleri såväl som för
skolorna? För den som aldrig så litet sysslat med
konstnärsmaterial måste det ju stå klart, att vi genom dessa
nya pigment helt enkelt erhållit en rad av
väsentligt nya uttrycksmedel.
Söker man att i största allmänhet sammanfatta
i8oo-talets teknik är detta måhända icke så svårt.
Man skulle sålunda kunna säga, att grunderna äro
halvfeta eller feta — grå eller vita (undantagsvis
färgade), att färgmaterialet till största delen utgöres av
fabriksframställda oljefärger, under målningen
utblandade med olja, terpentin och något hartslösning
i mycket olika kombinationer. Någon medveten
uppbyggnad från magra skikt till fetare kan man
möjligen spåra här och där, men då temperan icke
mera är i bruk är det svårt att rationellt tillämpa
denna skiktuppbyggnad. De klassiska mästarna
studeras ofta men i modifierad form: man målar genast
på sluteffekten men märker att man måste göra
justeringar och så resulterar det hela ändå i ett föga
systematiskt skiktmåleri. Tillsättning av oljor och
medier göres ofta på ett sätt som röjer, att man
genom den fabriksmässigt framställda materielen för-
3oi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>