Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
lorat all ingående kunskap om dessa. I allmänhet
visa målningssätten många individuella drag utan att
djupare sett skilja sig så mycket från varandra i
grundprinciperna. Det land där traditionen tycks
kvarleva längst är Frankrike. Här framträda också
de mest betydande konstnärerna.
Ett synnerligen intressant målningssätt visar
Corot. Duk är hans bottenmaterial och efterhand blir
han mycket noga med dess kvalitet. Den skall vara
ljust varmt grå och något sugande. Grängen skall
vara klart skönjbar men får icke vara grov. När jag
besökte Paris 1921 kom jag att sammanträffa med
monsieur Foinet, vars fader hade grundlagt firman
Foinet, som vid mitten av 1800-talet hade åtskilliga
kända konstnärer till kunder, bl. a. Corot. Han
visade mig dukprov från samma stycke som levererats
till Corot.
Corots teknik när det gällde landskap och måleri
i det fria var ungefär följande. Med
terpentinför-tunnad färg gjorde han en ton över hela duken.
Mestadels var denna ton grått rosa eller umbra. Efter
någon stunds torkning eller så länge att det mesta av
terpentinen fördunstat, tecknade han med mjuk
hårpensel och med något mörkare färg upp motivet.
Detta gjordes så pass lätt att inga hårdare konturer
uppstodo. Med en trasa torkade han därefter bort en
del av bottentonen på de ställen, som skulle vara
ljusare i valören, varefter han omedelbart med
någorlunda flödig färg satte i de ljusa partierna. Genom
3o 2
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>