Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dagboken. Bilaga till Ord och Bild - N:r 1, Januari - Teater. Gustaf Adolfs-jubileet - Håkansson-Svennberg-tourneen. Af J. E. - Stockholms teatrar
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
i 6
dagboken.
själfva verket fick på Dram. teatern. Hr
Hillberg var visserligen en ståtlig konung, och
fru Fahlmans stämma är rätt vacker, men
direktionen borde ha besparat henne Reginas
roll, för hvilken hon ej äger tillräcklig glöd
och för hvilken hennes junoniska gestalt ej
rätt lämpar sig. Öfriga rollinnehafvare
förstodo i ringa mån att gifva lif och färg åt
sina prestationer, och därpå förlorade
samspelet karaktär och lif och stycket i sin
helhet allt intresse utom möjligen — den
historiska fabelns. Den yttre utstyrseln, som i
Regina bör vara af stor verkan, var äfven
den mycket karaktärslös, banal och t. o. m.
betydligt felaktig i historiskt afseende.
Mem stycket gafs inför tjugufem fullsatta
och applåderande hus . . . Hvad göres mera
kritik behof?
Håkansson-Svennberg-tournéens
föreställningar i Stockholm, i oktober å k.Operan
och i december å Södra teatern, utmärkte sig
för de nya, starka, intressanta program, som
därvid uppfördes. Mot de olika styckena, F. de
Curels »Släkten som dö» (Les fossiles), Minna
Canths »Sylvi» och Gerhart Hauptmanns
»Ensamma människor», kunna visserligen med fog
olika ganska graverande anmärkningar
framställas — sådana hafva ej heller saknats —,
men hur det nu var, så följde man dessa
skådespel med spändt intresse, antingen detta
var indignationens eller beundrans, och man
lämnade teatern med intryck af det lefvande
lifvet, af verkliga människor, hvilket annars
ej är så alldeles vanligt vid teaterbesök i
Stockholm. I »Släkten som dö» chockerade det
vågade uppslaget så starkt, att styckets lugna,
värdiga, vackra skildring af mänsklighetens
»fossilier» för en stor del af publiken förlorade
sin verkan. 1 »Sylvi» upprörde själfva
brottet och misshagade styckets bristande teknik
så mycket, att fru Håkanssons triumf blef så
mycket större, då hon med sitt spel mäktade
gripa och behålla vårt intresse. Om
»Ensamma människor» ej slog an på
stockholmspubliken, berodde detta främst därpå, att
publiken glömt konsten att »höra på» och »följa
med» på teatern. D. v. s. den hör på, som man
hör på kaffekonsertens Strauss-vals, men ej som
en musikalisk person hör på och följer med ett
symfoniskt verk i medveten sträfvan att
genomtränga och tillgodogöra sig det. Publiken
brukar ej behöfva öda större uppmärksamhet
på våra lustspelssceners dialog än som behöf-
ves för att uppfatta däri förekommande
wit-zar och lustigheter, däremellan äter man
karameller och ser på sina grannar, men det är
skillnad på denna uppmärksamhet och på det
intresse och deltagande, med hvilket vi höra
tänkande, kännande människor berätta om sina
inre rön.
Det tyckes således, som om dessa moderna
styckens svaga sidor motsvarats af svagheter
hos publiken själf. Kanske skulle, om
publiken bättre kunde och ville tillgodogöra sig
styckenas goda sidor, de svagare småningom
försvinna hos bägge parterna, och därpå vore
ju endast vunnet. J. E.
Nyheter på Stockholms teatrar.
På Dramatiska teatern uppfördes den 16
jan. Sardous välbekanta drama Dora, med fru
Helfrid Kinmanson som gäst i Markisinnans roll.
De närmast följande nyheterna blifva Madame
Sans Géne, af samme författare med fru
Hartmann i titelrollen, och Unge grefven af Knut
Michaelson, i hvilket stycke en sjuttonårig
ynglings roll lär komma att utföras af fru
Lina Sandell. På Södra teatern repeteras ett
nytt originalstycke af Gustaf af Geijerstam. På
Vasateatern förberedes en repris af Niobe, med
fru Norrie i titelrollen. Samma teater har
inköpt Millöckers nya operett Der Probekuss,
som i dessa dagar gjort stormande lycka i
Wien.
Stockholms teatrar
bilda naturligen ett af de fält, på hvilka
»Dagboken» vill följa arbetet och utvecklingen.
Vi meddela denna gång en förteckning å de
nyheter och märkligare repriser, som å dem
gifvits sedan början af denna säsong:
K. dramatiska teatern:
Okt. i. Mariana. Drama i 4 akter af Jose
Eche-garay.
» 10. Själens rättigheter. Skådespel i 1 akt af
Giuseppe Giacosa.
Trogen som guld. Lustspel i 3 akter af
Emma Gad.
» 29. Cremonesaren. Komedi på vers i 1 akt af
Fr. Coppée. (förut gifven å Nya teatern.)
På vakt. Komedi i 3 akter af Anna
Wahlenberg. (förut gifven å Södra teatern.)
Nov. 12. Farligt umgänge. Proverb i 1 akt af Rust
Roest.
> 14. Lek ej med kärleken. Proverb i 3 akter
af Alfred de Musset. (förut gifven å
Nya teatern.)
> 28. Samhällets pelare. Skådespel i 4 akter af
Henrik Ibsen, (repris).
Dec. 9. Regina von Emmeritz. Skådespel i 5 akter
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>