- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjärde årgången. 1895 /
5

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dagboken. Bilaga till Ord och Bild - N:r 1, Januari - Gustaf II Adolfs-utställningen. Af Karl Wåhlin - Teater. Gustaf Adolfs-jubileet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dagisoken.

6l

från svenska statens samlingar i
Nationalmuseum, å k. Slottet, Gripsholm, Ulriksdal o. s. v.
samt ur flera enskilda samlingar, af hvilka den
Banérska å Sjöö lämnat den ansenligaste
kontingenten. Största intresset äga naturligtvis
porträtten af konungen själf. Bland dessa är
Augsburg-konstnären Georg Petels byst, för
hvilken konungen, enligt hvad inskriften gifver
vid handen, själf suttit modell 1632, utan
tvifvel det, som bäst visar oss, huru Gustaf Adolf
verkligen sett ut. Bysten finnes i två i det
närmaste likadana exemplar, af hvilka det
ena tillhör Nationalmuseum, det andra k.
Husgerådskammaren (se O. o. b. III, sid. 5 56).
Den kraftiga personligheten, som så ståtligt
uppbar sin kungliga värdighet och som var så
genomträngd af nit för sin stora uppgift, är
på ett så lefvande sätt framställd i detta
märkliga konstverk, att det helt visst förtjänar
hedersplatsen bland alla Gustaf Adolfs porträtt.
Intressanta äro äfven helfigursporträtten i
kroppsstorlek från Melville House i Skottland
och från Kungsholms kyrka samt det, som
tillhör riksmarskalken frih. von Essen, i
synnerhet det förstnämda, som enligt inskrift var
en gåfva af konungen till generalen
Alexander Leslie (O. o. b. III, bilaga till i2:eh.).
Det vackra porträttet i helfigur å Upsala
rådhus (O. o. b. III, sid 545) är ej utställdt,
men däremot en med detta nära
öfverensstämmande bröstbild, som tillhör Upsala universitet.
Skoklostersporträttet med den röda polska
dräkten och den släpiga, något trötta, kallt
förnäma blicken under de halfsänkta
ögonlocken afviker rätt mycket från de öfriga men
ger ett så lifligt intryck af individualisering,
att det förtjänar att noga betraktas, ej blott

som ett konstverk af rang utan äfven som en
af de innehållsrikaste källorna till vår
kännedom om konungens utseende. Apoteosen (af
Ehrenstrahls skola) liksom Sergels byst, kring
hvilken en naken gosse — Gustaf IV Adolf
som barn — lindar en blomstergirland, äro
blott och bart traditionella framställningar, i
hvilka konungens drag underkastats en mycket
fri behandling. För en liten akvarell, enligt
en vers å frånsidan målad af drottning Kristina
som barn, har porträttet å Melville House
eller ett liknande legat till grund. De båda
mest kända samtida porträtten af Gustaf Adolf,
holländaren Mierevelts och flamländaren van
Dycks, äro, som bekant, alls icke trovärdiga,
enär ingen af dessa konstnärer sett konungen.
Någon kopia efter dem finnes ej bland
oljemålningarne men väl i den särskildt
anordnade gravyrutställningen.

Gustaf Adolf omgifves å utställningen af
sina närmaste: morfadern, föräldrarne, gemålen
samt dottern Kristina och sonen Gustaf
Gustafsson. De båda sistnämndas porträtt,
målade af Sebastien Bourdon, samt det
utmärkta nederländska porträttet af Jakob De
la Gardie höra till utställningens prydnader,
liksom äfven de fem ståtliga Banér-porträtten
från Sjöö. Hvad Axel Oxenstierna beträffar,
torde man göra rättast i att lita mera på
likheten af porträttet i bröstbild, som
gissningsvis tillskrifvas D. Beck, än på det yngre och
elegantare porträttet af Mierevelts typ.

En katalog är utgifven öfver denna
utställning, som tillvunnit sig stor och välförtjänt
uppmärksamhet från allmänhetens sida.

K. W—n.

TEATER.

Gustaf Adolfs-jubileet

gaf samtliga Stockholmsteatrar tillfälle att gifva
galaspektakel, hvilka åtminstone på Operan
och Dram. teatern gjorde en lycka, som
föranledde en hel rad föreställningar med samma
program.

Operans festprogram upptog, utom diverse
musiknummer, en serie tablåer med text af
hr Daniel Fallström. Tablåerna, som
framställde viktiga moment i hjältekonungens
lefnadssaga, voro rätt lyckligt arrangerade af

hr Victor Andrén och operans regissör hr
Rundberg, och hr Fallströms dikter, som
af-sågo att förklara tablåernas bilder, utmärkte
sig för populärt innehåll och lyriskt välljud.

Dram. teatern upptog Topelius’ historiska
folkskådespel »Regina v. Emmeritz», som, i
sin äldsta form med Aug. Södermans
anslående musik, mycket syntes behaga
Stockholmspubliken, åtminstone den yngre och den
mindre kritiska. Man skulle dock ha önskat
en lyckligare rolldistribution och ett
omsorgsfullare utförande i allmänhet, än stycket i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:55:00 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1895/0633.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free