- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femte årgången. 1896 /
426

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konst. Walter Crane. Af E. G. Folcker. Med 11 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

426

E. G. FOLCKER.

teckning ur d cinderella)) af walter crane.

Cranes arbeten som nyligen exponerats i
konstföreningens lokal.

År 1848 stiftades det prærafaelitiska
brödraskapet af ett fåtal unga konstnärer,
opponenter mot det manér och den onatur,
hvari konsten då hade stelnat, entusiaster
eldade af en rent religiös beundran för
ungrenässansens naiva, härliga konst och
sökande att själfva skapa i dess anda.

Sedan dess har Englands konst alltjämt
gått framåt, så att den nu kan vara en
förebild i lifskraft och originalitet för de
flesta andra länder. Och dess utveckling
har gått inifrån, den har aldrig sökt härma
några mer eller mindre efemära företeelser
inom andra länders konst, den har icke
klädt sig i främmande, lånade kläder. För
oss svenskar, som ju sett åtskilligt af fransk
och tysk konst, om ej på annat sätt så
återspeglad i vår egen, är det därför
något alldeles nytt detta specifikt engelska
kynne, och ett af dettas egendomligaste
uttryck är det prærafaelitiska drag, som ännu
genomgår detsamma.

Walter Cranes ungdom inföll
då ännu det prærafaelitiska
brödraskapet stod i sin fulla kraft,
då Millais, Rosetti och Holman
Hunt, de stiftande »bröderna»,
målade sina mest typiska, naivt
arkaistiska dukar, och då Ford
Madox Brown och Burne Jones,
ehuru båda fullt själfständiga’ i
sin konst, skapade i
prærafaeli-tismens anda.

Den konstnärliga hågen och
anlagen ärfde Crane af sin far, en
ganska god porträtt- och
miniatyrmålare, och han uppfostrades från
början till konstnärens yrke.
Redan vid fjorton års ålder sändes
han i lära hos den framstående
xylografen James Linton, för att
under en lärotid af tre år inhämta
konsten att teckna på trä för
xylo-grafiskt ändamål.

Denna skola blef af allra största
betydelse för hela hans
konstnärsskap, dels därför att den lärde
honom den fasta och säkra
teckning, som är en af hans yppersta
förtjänster, dels emedan den förde
honom in på illustratörens bana.

Kommer härtill att Crane
redan tidigt tog ett starkt intryck
af prærafaelitismens konst, så är in ?iuce
gifvet det för hans konst mest karakteristiska.

Redan vid tjugufyra års ålder (år 1869)
utgaf Crane sina första bilderböcker för
barn, dessa af kvickhet och godt lynne
inspirerade, af ett egendomligt barnsligt
behag kännetecknade små konstverk, hvilka
inom kort åt honom eröfrade barnvärlden
och därmed beredde väg för hans senare,
mera betydande arbeten.

England genomgicks som bekant vid
denria tid (1870-talet) af en stark
pedagogisk rörelse; och i samband med denna
får man väl sätta det intresse för hvad
man skulle kunna kalla barnens
rättigheter i estetiskt afseende, som då äfven för
första gången framträdde.

Jämte Walter Crane var det Randolph
Caldecott och Käte Greenaway, som med
största framgång reformerade barnens
konstvärld och hvar och en på sitt skilda sätt
ersatte dess förra vidunderligheter med
skapelser af verkligt konstnärligt värde.

Cranes första bilderböcker visa honom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1896/0474.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free